Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ultra
#1486290
Det var inte länge man fick vara glad😢
Fick ju oljetryck o allt var bra, men efter första korta provturen så blandar motorn olja och vatten. Denna motor har jag ju tagit från en annan fungerande bil. Innan jag bytte motor så bytte jag två topplockspackningar för att den blandar olja och vatten. Är det ett vanligt fenomen eller?? Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Är det mellan topp o block det läcker eller kan det blanda någon annanstans?
Hoppas nån har nån idé😢
Användarvisningsbild
av frasse4
#1486296
Den har inte en integrerad oljekylare tillsammans med kylaren som läcker?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1486351
frasse4 skrev:Den har inte en integrerad oljekylare tillsammans med kylaren som läcker?
Är det automatlåda så, ja det kan den ha. Det är nog inte ovanligt. Har den manuell? Kanske. Men turbo modellerna hade oljekylare (vattenkyld) för motoroljan. Min motor (B234F) har manuell växellåda (M46) och ingen oljekylare Men kylaren har uttag för och har inbyggd oljekylare. Som inte används
av ultra
#1486394
Jo det blir grå olja, då menar jag riktigt grå😀
Sen inbillar jag mig att motorn går aningens sämre. Har ju haft ny olja varje gång jag har satt ihop men kylvätskan har jag bara tömt ut och återanvänt. Känns som jag matar in vatten i motorn någonstans.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]