Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rillopro
#1484695
Har köpt en b230fk-96 för flera år sedan med 2 kartonger med kablar..hela bilens elsystem i princip.

Nu börjar jag projektet med att stoppa detta i en volvo 245-75a.

Det är så jäkulst mycket kablar och hittar inget schema till just turbomotorn med har tittat på ett lh2.4 schema..

Jag skulle behöva hjälp att veta vad som behövs kopplas in för att starta och köra bilen. Allt svammel som inte behövs vill jag skippa.
Ingen som gjort om ett förenklat schema?
PS på bilden håller jag i bränsleboxkontakten.
Tack för wvae!
20220119_112629.jpg
20220119_112629.jpg (4.22 MiB) Visad 1588 gånger
Bilagor
20220112_222233.jpg
20220112_222233.jpg (2.97 MiB) Visad 1588 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1484706
Grattis. Du har skaffat dig jobb en tid framöver..... När man gör sådana här stora grejer är det ett måste att ha båda bilarna och båda elritningarna tillgängliga. Även om man "plockar allt" har man ändå glömt kanske 30 - 40 % av det man behöver. Är 940-in du har komplett med motor el kablar och allt, skulle jag föreslå att du skär upp en av kabelhärvorna du har löst liggande. Ta vara på dom kablar som går till motor och styrutrustning (jämför med den kompletta bilen) och plocka bort alla andra. Glöm inte det som sitter i hastighetsmätaren. Kablar till allt övrigt sitter ju redan i 240-in. Du får byta bakaxel också för det krävs signaler från hastighetsgivaren där. Ska du besiktiga den är det nog inga problem om det är "proffsigt" gjort, det är ju 1975 års modell. Men det krävs en registreringsbesikning. Lycka till... :-D :-D
#1484757
Vad kommer elsystemet från för bil? 740/940? I så fall kan det vara enklare att skippa det till förmån för härvan från en 240 88 och nyare. På 240 är härvan till motorn separat, men på 7/9-serien är motor och bilens övriga el sammanflätad.
av Rillopro
#1486836
Hej igen.
Sagt och gjort jag köpte en härva från en 240 istället :-)

Allt på motorn är ikopplat i princip och jag har hittat guider hur man kopplar den 11 poliga kontakten inne i bilen så den ska jag snart ge mig på.

Medans jag ändå är ute på motorn så har jag några frågor, svårt att hitta konkreta svar :

Kablar :
EGR:
EGR ventil har en kontakt men det finns ingen i härvan. Behövs den inte eller hur löser jag det?
EGR "Magnetventil, Vakuumförstärkare" eller vad den kallas har vakuumslangar och en kontakt till sig. Behöver jag inte heller koppla i den? Går den ta bort och plugga den känns mest ivägen ?

Kontakt och uttag på röret vid LMM, nära turbo :
Behövs den ? Har ingen kontakt från härvan som ska till detta uttag. Folk skriver den ska förvärma luften som sugs in?

Kolkanister:
2 uttag på insugen har jag läst till mig ska till en kolkanister som rensar bort bensinångor. Såg nån har pluggat den och jag tänkte jag kör ju 1975as volvo så den kanske inte behöver vara i fungerande skick för besiktningen? Har ingen kanister liggandes heller och drar helst ingen ledning till tanken enbart för denna.. Kan jag skippa den med att plugga uttagen mellan varandra verkligen?

Tack för svar!!
av Rillopro
#1488538
Bra då drar jag en slang till vevhusvent men lämnar kontakten:)
Egr har den men tror man kan skippa dom kontakterna.

Har börjat koppla in 11 poliga kontakt kabeln nu inne i bilen.
Följt många guider och jag har 11 poliga vilket skiljer lite. Jag har kopplat:
2 grova röda till batteriet direktström via säkring.
Gulröd grov till bränslepump via en säkring också.
Gulröd smal och blå till tändläge 2 och 3 via säkring 4.
Rosa till tändningslås läge 3. (Skarvat in mig på blå kabel som går ut ur tändningslåset)

På en 9 polig kontakt så ska den blågula till tändningslåset på läge 3 men jag lyckades googla att någon skrev att den rosa på 11a poliga kontakten ska till tändningslåset på läge 3.

Jag la på batteripolen och vid tändning läge 2 så går bränslepumpen typ 2 sekunder sen slutar den. Vid Läge 3 så händer inget. Varken bränslepump eller startmotor går.

Läste vidare att man ska koppla in 4 kablar i motor rummet( röd,svart,gul,blå) tror den blå är originalkabeln till solenoiden men hur är det tänkt ska kopplas ? Jag har ju kopplat på smal kabel till solenoiden från den externa härvan jag stoppade in. Så det ska väl egentligen fungera genom den rosa kabeln jag kopplade in på tändningslåset?
Hoppas nån förstår mig och kan ge mig tips hur jag fortsätter :-D
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]