Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1484432
Hej,

Min 740 dör i tomgång om man inte gasar för att håla den vid liv, den startar med runt 1000 varv och sen droppar den ner till 0 och ibland så klarar den att gasa upp igen men den bara fortsätter göra samma sak. Det kommer också ut något ur avgasröret som jag inte riktigt vet vad det är.

När man gasar för att håla den vid liv så tycker jag att den går som vanligt fast direkt när man slutar gasar så går varven ner tills den dör.

Jag tror att problemet uppkom när jag motortvättade den och inte täckte över något.
#1484467
Det finns ett antal orsaker till detta.
Börja med att skruva loss fördelarlock och rotor. Skruva av locket över tändkablarna. Skaffa eller tillverka ett verktyg att lossa tändkablarna från tändstiften, dra absolut inte i kablarna. Tvätta och blås/torka rent allt, även nere vid tändstiften och i fördelaren.
Jag har gjort detta verktyg, du måste ner under gummihylsan och rycka till uppåt
IMG_20220119_121922.jpg
IMG_20220119_121922.jpg (3.64 MiB) Visad 2080 gånger
#1484572
Har liknade fel på min fast min går vanligt om man håller den vid liv efter start. på vintern är det värre då dör den. aldrig hittat felet på den, men det kan vara tempsensorn som jag ska testa vid tillfälle. kom det efter en motortvätt har du säkert vatten någonstans.
#1485200
Hej,

Jag byte kamrem, tändstift, klippte balansaxelrem, luftfilter.

Den går fortfarande likadant men den kan överleva i flera minuter på 200 varv ungefär, den försöker hela tiden att gå up i varv och ibland klarar den det och går up till ungefär 1300 varv.

Den ryker väldigt mycket vitt och det är nog vatten eftersom det inte kan brinna.

Någon som vet vad det kan bero på?
#1485293
Om det kommer bensin i den klena slangen mellan bränsletryck regulator och insug så är den kass. Då kommer bränsle oreglerat rakt in i motorn. En del av bränslet letar sig förbi kolvar och och kolvringar och blandar sig med oljan i motorn. Oljan kan bli ganska utspädd ganska fort och bör bytas.
BTR-en är samma på nästan alla modeller och ska hålla ett tryck på 3 kg (utan vakuumslangen kopplad), men det finns modeller som bara ska hålla 2,5 kg. Båda modellerna går att köra med, men den kan nog kännas lite "snålställd" med fel modell. Kanske blir det felkoder också.
#1486375
Den funkar mycket bättre nu eftersom det glappade i gasspjället, men nu har växellådan(m46) börjat skrapa i backen så jag undrar om du vet hur man fixar det lättast

I tomgång när den är kall varvar den 850-1000 och när man kört ett tag så ligger tomgången på 1200-1400 och vill inte gå ner. Jag kan inte se hur varm bilen är för temperaturmätaren i instrumentpanelen funkar inte
#1486388
Enne skrev:Den funkar mycket bättre nu eftersom det glappade i gasspjället,
Hur löste du det? Det är väldigt noga för tomgång en att gasspjället är rätt justerat. Ett enkelt sått att kolla att det är bra i ordning är att klämma ihop slangen mellan tomgångsmotorn och insuget när motorn går. Då ska motorn stanna eller gå ner ordentligt i varv. Kolla också på alla slangar på insug och vevhusventilation, oljafälla
Enne skrev: Jag kan inte se hur varm bilen är för temperaturmätaren i instrumentpanelen inte
Sätt ett finger på termostat huset, kan du hålla kvar fingret är motorn inte tillräckligt varm.
#1486397
Satte ditt den rätt så den kände av om den var på eller av. När den är kall ibland så går den dåligt fast när den har gått i tomgång i några minuter så håller den sig rätt fast hoppar lite up och ner.

När jag har kört och den har blivit varm får jag inte ner varven under 1200 och då skrapar det när jag ska lägga i backen
#1486408
Enne skrev:När jag har kört och den har blivit varm får jag inte ner varven under 1200 och då skrapar det när jag ska lägga i backen
Har du rört stoppskruven till gasspjället? Har du kollat så gas vajern är slack med motorn på tomgång?
Att det skrapar när du lägger i backen kan vara ett helt annat fel, även om det kan bli värre med hög tomgång.
Har du provat att klämma ihop slangen från tomgångsmotorn?
#1487652
Den verkar att gå bra igen fast det känns som den inte gasar så mycket i början när man trycker ner pedalen och sen när man trycker lite mer så kommer gasen jätte fort. Den verkar också ha druckit väldigt mycket bensin, fast jag har kört aggressivt (2000-4500 varv), det är ju också kallt och jag kör inte så långt utan bara ofta så den behöver värma upp varje gång.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]