Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1486167
Japp har en kallstartspridare, sitter vid insuget..ska prova det!
Har kollat på btr, kommer inge soppai vacumslangen iaf när bilenär igång, däremot luktar de bensin i slangen..tycker den håller tätt när jag suger i den..
lennarte skrev: fre 28 jan 2022, 18:38 Har du en kallstartspridare? Alltså totalt 5 st spridare. Koppla bort och plugga hålet på den som sitter ensam. Dom kan börja läcka bränsle okontrollerat. Alla modeller har inte denna spridare men även bränsletrycksregulatorn kan börja läcka okontrollerat
av Xelirator
#1486226
Mätte precis upp spridarna, har 12v konstant på både stift 1&2 , måste ju betyda att spridarna går för fulla muggar hela tiden? Har gula spridare, antar de är orginal och inget motstånd behövs? Är bränsleboxen paj?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1486228
Xelirator skrev:Mätte precis upp spridarna, har 12v konstant på både stift 1&2 , måste ju betyda att spridarna går för fulla muggar hela tiden? Har gula spridare, antar de är orginal och inget motstånd behövs? Är bränsleboxen paj?
Det ska vara 12V på båda sidor när motorn står still. Spridarna öppnar när den svarta kabeln jordas genom bränsleboxen. Spridarna öppnar alla på en gång (enkelt system) och får ström via radioavstörnings reläet (kallas ofta spridarrelä) om du kör motorn på starten så är där konstant spänning på ett stift och pulserande på det andra
av Xelirator
#1486232
lennarte skrev: lör 29 jan 2022, 09:59
Xelirator skrev:Mätte precis upp spridarna, har 12v konstant på både stift 1&2 , måste ju betyda att spridarna går för fulla muggar hela tiden? Har gula spridare, antar de är orginal och inget motstånd behövs? Är bränsleboxen paj?
Det ska vara 12V på båda sidor när motorn står still. Spridarna öppnar när den svarta kabeln jordas genom bränsleboxen. Spridarna öppnar alla på en gång (enkelt system) och får ström via radioavstörnings reläet (kallas ofta spridarrelä) om du kör motorn på starten så är där konstant spänning på ett stift och pulserande på det andra
Okej, jag mätte nu igen..Med bilen på tomgång så har jag mellan -på batteriet till stift 2 på spridare 12volt samt -på batteriet till stift 12volt
Alltså konstant spänning på båda stift

Har lyssnat på spridarna och dom smattrar hela tiden, ska de va så?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1486277
Xelirator skrev:Har lyssnat på spridarna och dom smattrar hela tiden, ska de va så?
Smattrar dom så fungerar det ju, har för mig att jag kollade på min 754-a med provlampa och den blinkade.
av Xelirator
#1486288
lennarte skrev: lör 29 jan 2022, 17:02
Xelirator skrev:Har lyssnat på spridarna och dom smattrar hela tiden, ska de va så?
Smattrar dom så fungerar det ju, har för mig att jag kollade på min 754-a med provlampa och den blinkade.
Okej,jo dom smattrar på fint..däremot min provlampa blinkar ej utan fast sken..
Utgår ifrån att spridarna är ok..får avvakta tills katalysatorn kommit och orginal luftfilter..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1488271
2-3-2 är ofta tjyvluft som lurar lambdasonden till att ge fel signaler till bränsleboxen.
"2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem."
av Xelirator
#1488295
lennarte skrev: fre 11 feb 2022, 21:25 2-3-2 är ofta tjyvluft som lurar lambdasonden till att ge fel signaler till bränsleboxen.
"2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem."
Bilen börjar bete sig konstigt på tomgång efter ca 30 min på tomgång, mäter på lamban och har 1,3 volt då..ju högre volt desto fetare blandning om jag fattat de rätt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1488302
Mät mellan dom lossade vita kablarna, ska vara 12V med tändning på. Mät sedan på dom vita kablarna mot sonden i ohm läge. Ska vara några ohm vid kall sond, kommer inte ihåg exakt. När du startar motorn kall ska multimeter visa omkring 0,5V. Sedan stiger den sakta medan du kör tills sonden blivit varm då börjar den växla. Normalt ska den växla mellan 0,1v och 0,9V, oftast mellan c:a 0,2V till 0,8V. Jag har aldrig låtit min motor gå på tomgång så länge så jag vet inte hur det fungerar, men den borde börja växla när sonden blivit varm. Visar den 1,3V när du kör också?

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]