Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Xelirator
#1488449
Får 6ohm med kall sond. Däremot måste bilen va igång för att få 12v på dom lossade vita kablarna.
Den börjar på ca 0,5volt och går sedan uppåt men den hoppar inte mellan 0,2 -0,9 volt utan ligger gärna kvar på runt 0,8-0,9.. kass lamba trots att den är skapligt ny?
lennarte skrev: lör 12 feb 2022, 10:47 Mät mellan dom lossade vita kablarna, ska vara 12V med tändning på. Mät sedan på dom vita kablarna mot sonden i ohm läge. Ska vara några ohm vid kall sond, kommer inte ihåg exakt. När du startar motorn kall ska multimeter visa omkring 0,5V. Sedan stiger den sakta medan du kör tills sonden blivit varm då börjar den växla. Normalt ska den växla mellan 0,1v och 0,9V, oftast mellan c:a 0,2V till 0,8V. Jag har aldrig låtit min motor gå på tomgång så länge så jag vet inte hur det fungerar, men den borde börja växla när sonden blivit varm. Visar den 1,3V när du kör också?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1488455
Xelirator skrev:Får 6ohm med kall sond. Däremot måste bilen va igång för att få 12v på dom lossade vita kablarna.
På min 745-a börjar den vandra efter 1 till 3 km beroende på yttertemperatur. Ligger den stadigt på 1,3V är något fel. Men det behöver inte nödvändigtvis vara lambdasonden, den kanske bara registrerar att motorn går av någon anledning får alldeles för mycket bränsle.
Stämmer att motorn ska vara igång för att förvärmningen ska fungera. Den tar ganska mycket ström (flera A) så man kan tömma batteriet om tändningen är på annars. Ohm varierar med temperaturen så ju kallare det är desto mindre ohm och desto mer ström (A).
Prova att köra någon mil utan att det svarta kabeln är kopplad. Går motorn bättre med lambdasonden bortkopplad, är det högst troligt att sonden trasig. Då går motorn efter ett "protokoll" och tar inte emot signaler från givare längre. Det är ett nödprogram (Limp Home Mode) som gör att bilen går att köra även om väsentliga givare slutar fungera.
#1490808
Hej! Sry för sent svar. Har nu fått bukt med den pendlande tomgången, bytte till en begagnad lamba och felet med tomgången är borta, däremot återkommer felkod 2-3-2 ...funderar på att blunda för det då det är en a-traktor och dom bryr sig inte om miljölampan på besiktningen tror jag..
Lamban köpte jag på biltema så den var ju ny, men den hoppade ju inte så mycket i volt som du sagt så därav blev det en från skroten..

lennarte skrev: sön 13 feb 2022, 16:01
Xelirator skrev:Får 6ohm med kall sond. Däremot måste bilen va igång för att få 12v på dom lossade vita kablarna.
På min 745-a börjar den vandra efter 1 till 3 km beroende på yttertemperatur. Ligger den stadigt på 1,3V är något fel. Men det behöver inte nödvändigtvis vara lambdasonden, den kanske bara registrerar att motorn går av någon anledning får alldeles för mycket bränsle.
Stämmer att motorn ska vara igång för att förvärmningen ska fungera. Den tar ganska mycket ström (flera A) så man kan tömma batteriet om tändningen är på annars. Ohm varierar med temperaturen så ju kallare det är desto mindre ohm och desto mer ström (A).
Prova att köra någon mil utan att det svarta kabeln är kopplad. Går motorn bättre med lambdasonden bortkopplad, är det högst troligt att sonden trasig. Då går motorn efter ett "protokoll" och tar inte emot signaler från givare längre. Det är ett nödprogram (Limp Home Mode) som gör att bilen går att köra även om väsentliga givare slutar fungera.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1490844
2-3-2 betyder ofta att det är ett liiitet läckage innan lambdasonden. Så länge miljölampan lyser går ej motorn riktigt och "sörplar" i sig mer bensin än vad den skulle gjort om lampan varit släkt. Kan även vara tjyvluft på insugs sidan.
#1490967
Ja insugspackning har jag bytt, kanske läcker lite mellan katalysator och avgasrör (framför lamban) men får det fan inte tätare än vad de är..3skruvar att dra med bara och 2 flänsar...någon bra idé hur det skall tätas bättre?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]