Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1483855
Hej!

Ska jobba med en annan bil i garaget under ett par dagar så jag körde ut volvon. Den har stått där i 2-3 månader och jag hittade en liten pöl under motorn. Oljan eller vad det var var HELT genomskinlig, klar och luktade ingenting. Tjockleken var liknade som motorolja. växellådsoljan och motoroljan har några månader på nacken så det borde inte vara dom.
Är det hydraulolja tro? är det hydraul koppling på denna bilen, då kanske slavcylindern läcker? En snabb koll ute med ficklampan avslöjade ingenting om varifrån den kom. När jag kör in den om den par dagar blir det noggrannare koll men kan vara bra att veta vad jag ska leta efter.

Bil: 740 gle 89b med 230f motorn insprutning.
#1484354
Ska kika på bilen imorgon då den rullar in i garaget igen. misstänker att det kan vara kylar vätska, den kanske blir tjock och oljig när vattnet dunstar? Har en avfuktare i garaget som håller det under 40% fuktighet. Det är färgen som borde vara rödaktig och att det borde lukta sött som inte stämmer.
#1487003
Hittade läckan. det är kylaren som läcker lite. Har sköljt ur kylsystemet säkert 10 gånger med vatten eftersom förra ägaren verkar ha haft i någon form av kylartätning. Nu visar det sig att jag verkar haft rätt. hoppas det inte börjar läcka på flera ställen :-o
Fick med en extra kylare som verkar nästan ny, nu vet jag varför. Han berättade aldrig varför han köpt den, nu vet jag. Han visste att det nog skulle börja läcka igen förr eller senare. surt att få köpa ny kylarvätska igen.
Bild
#1487007
Hällde i några teskedar finmalen vitpeppar i kylaren på min renoverade, ombyggda och trimmade PV-62 precis efter reg.besiktningen. Körde året runt med den i drygt 5 år innan jag sålde den. Inte en droppe det läckte. Gjorde detsamma på min Mazda PickUp jag hade efter, höll tätt i säkert 6 - 7 år innan den "gick till skrot". Inte en droppe det läckte under tiden. Nu var detta kopparkylare, vet ej om det funkar lika bra i aluminium/plast kylare. En kompis provade på sin Valmet traktor mitt i vårbruket, hade dock ingen vitpeppar hemma så han tog finmalen kanel. Funkade lika bra, körde hela våren men bytte kylaren på sommaren. Inte för att den läckte (läckte lite) utan för han inte stod ut med lukten av nybakade bullar.... :-) :-D

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]