Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mogge1
#1483495
Tjena!

Behövs det någon form av tätning på denna koppling?
Mot filtret sitter dubbla kopparbrickor. Men på denna sida mot pumpen?
Tacksam för hjälp
tempImageERNMHw.gif
tempImageERNMHw.gif (1.39 MiB) Visad 837 gånger
#1483524
Nästan 100% säker att det inte behövs men kan ha fel, den är nämligen konad. Får man fråga vart du köpte den där slangen mellan pump och filter. Min är extremt rostig så jag vill byta den mot en ny.
#1483897
mogge1 skrev:Jag tycker inte heller det ska vara någon tätning men det läcker friskt..

Köpt här:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/240/bransl ... e8EALw_wcB
tack för länken, vilken banjobult köpte du till? m14 eller m12? eller behövs båda?

ja det borde inte läcka. kolla så att konorna är fina, kanske slipa till eventuella ojämnheter med väldigt fint sandpapper? Är det fel modell, om det finns flera?
av mogge1
#1484034
Rev ner allt igen, hittade inga konstigheter. Skruvade ihop det och det är tätt. Vet inte vad som var kruxet. Så nej, ingen tätning och det är rätt slang. Båda banjobultarna behövs på varsin sida av filtret men den ena kunde jag återanvända. Det är den större på den här slangsidan har jag för mig.
#1485307
mogge1 skrev: sön 16 jan 2022, 15:59 Rev ner allt igen, hittade inga konstigheter. Skruvade ihop det och det är tätt. Vet inte vad som var kruxet. Så nej, ingen tätning och det är rätt slang. Båda banjobultarna behövs på varsin sida av filtret men den ena kunde jag återanvända. Det är den större på den här slangsidan har jag för mig.
Tack då ska jag köpa från samma ställe, inte så många som har dessa små detaljer. Den kanske hamnade lite snett eller att det hamnade något skit emellan så det läckte? tur att det löste sig.

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]