- lör 08 jan 2022, 10:46
#1482490
Har sett otaliga trådar om detta, tyvärr har jag detta problem och försöker nu bestämma mig för om jag ska göra ett sista försök innan jag byter instrumentpanelen på min 945 GL -93 med B230FD-motor. Häromdagen startade jag den trots att laddningslampan inte lyste när jag slog på tändningen, varvade kortvarigt upp till sådär 3800 varv, och körde glad i hågen iväg i förvissningen om att generatorn nu var väckt trots allt... Jo, tjena. Bilen tvärdog efter några kilometer.
Nu till frågan: sitter och läser elscheman, snubblade över det bifogade, och sitter och klurar lite. Motorn går ju bevisligen att starta trots att laddningslampan inte lyser, så solenoiden får ju "startsignalsström" trots mitt glapp i instrumentpanelen. Tändningslåset verkar således fungera. Troligen är det glapp vid C-kontakten, eller senare i kretsen. Laddningslampan är hel. Kan man helt fräckt Y-koppla runt laddningslampan enl bifogade bild? Då kommer generatorn alltid att få "väckningssignal" när startmotorn går, oavsett om laddningslampan lyser eller ej. Vet dock inte vad de säger på bilprovningen om laddlampan råkar glappa just den dag det ska besiktigas...men man riskerar rimligen inte att bli stående sådär igen iaf (under förutsättning att generatorkretsen inte lägger av också). Vad säger ni, är jag ute och cyklar? Dum ide?
Nu till frågan: sitter och läser elscheman, snubblade över det bifogade, och sitter och klurar lite. Motorn går ju bevisligen att starta trots att laddningslampan inte lyser, så solenoiden får ju "startsignalsström" trots mitt glapp i instrumentpanelen. Tändningslåset verkar således fungera. Troligen är det glapp vid C-kontakten, eller senare i kretsen. Laddningslampan är hel. Kan man helt fräckt Y-koppla runt laddningslampan enl bifogade bild? Då kommer generatorn alltid att få "väckningssignal" när startmotorn går, oavsett om laddningslampan lyser eller ej. Vet dock inte vad de säger på bilprovningen om laddlampan råkar glappa just den dag det ska besiktigas...men man riskerar rimligen inte att bli stående sådär igen iaf (under förutsättning att generatorkretsen inte lägger av också). Vad säger ni, är jag ute och cyklar? Dum ide?
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell