Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1482490
Har sett otaliga trådar om detta, tyvärr har jag detta problem och försöker nu bestämma mig för om jag ska göra ett sista försök innan jag byter instrumentpanelen på min 945 GL -93 med B230FD-motor. Häromdagen startade jag den trots att laddningslampan inte lyste när jag slog på tändningen, varvade kortvarigt upp till sådär 3800 varv, och körde glad i hågen iväg i förvissningen om att generatorn nu var väckt trots allt... Jo, tjena. Bilen tvärdog efter några kilometer.

Nu till frågan: sitter och läser elscheman, snubblade över det bifogade, och sitter och klurar lite.
elschema 940 -93 - kopia.jpg
elschema 940 -93 - kopia.jpg (42.22 KiB) Visad 742 gånger
Motorn går ju bevisligen att starta trots att laddningslampan inte lyser, så solenoiden får ju "startsignalsström" trots mitt glapp i instrumentpanelen. Tändningslåset verkar således fungera. Troligen är det glapp vid C-kontakten, eller senare i kretsen. Laddningslampan är hel. Kan man helt fräckt Y-koppla runt laddningslampan enl bifogade bild?
y-koppling.jpg
y-koppling.jpg (29.02 KiB) Visad 742 gånger
Då kommer generatorn alltid att få "väckningssignal" när startmotorn går, oavsett om laddningslampan lyser eller ej. Vet dock inte vad de säger på bilprovningen om laddlampan råkar glappa just den dag det ska besiktigas...men man riskerar rimligen inte att bli stående sådär igen iaf (under förutsättning att generatorkretsen inte lägger av också). Vad säger ni, är jag ute och cyklar? Dum ide?
#1482493
Det går att göra så men du måste koppla in en lampa av samma storlek (för motståndets skull) eller ett lämpligt motstånd.
En fråga, lyser lampan när du jordar den klena röda kabeln vid generatorn med tändning på?
#1482496
lennarte skrev: lör 08 jan 2022, 10:56 Det går att göra så men du måste koppla in en lampa av samma storlek (för motståndets skull) eller ett lämpligt motstånd.
En fråga, lyser lampan när du jordar den klena röda kabeln vid generatorn med tändning på?
Bra tips om att beakta motståndet, stort tack :-)

Har ej testat att jorda där, men kan prova. Försöker vänligt förstå: om jag jordar, så händer vad? Är detta ett sätt att testa lampan, menar du? Jag vet att den fungerar för ibland hjälper det att knacka på instrumentpanelen. Eller -aha!- kan det vara så att det är ett jordproblem vid generatorn? Jorda vid generatorn och lampan lyser så fungerar matningen fram till lampan, ingen Y-koppling behövs, utan felet ligger senare i kretsen, vid generatorn?

EDIT: Det skulle isf förklara varför min "väckning" med 3800 varv inte fungerade. Kan också vara två fel, jordglapp vid generatorn och glapp vid C-kontakten i instrumentpanelen. Nu fick jag något att tänka på. Tack! Här ska mätas. /EDIT
#1482577
Tack för jättebra tips :-)

Felsökte lite idag. Jordning vid röda kabeln generatorn hjälpte inte. Blev irriterad och tänkte att jag river ut instrumentpanelen och byter mot en jag har liggande. I samband med att jag hade panelen loss, men fortfarande inkopplad, tänkte jag att jag kollar en sista gång...och då lyste naturligtvis den jämrans lampan. Rev i alla sladdar, bände i kontakter, knackade och hade mig, men lyckades inte hitta glappet och få lampan att slockna. Suck. Irriterande. Det var möjligen en kabel som låg lite klämd men jag tror inte att den var problemet.

Återmonterade panelen igen. Får se om problemet återuppstår. Ska hursomhelst mäta spänningen över batteriet med motorn igång för generatorn kan mycket väl vara dålig också. Den är såvitt jag vet original från 1993.
#1482631
Utan fungerande laddningslampan fungerar inte generatorn. Kan dock "gå igång" om man varvar upp motorn ordentlig. Men bara tillfälligt.
#1483315
lennarte skrev: sön 09 jan 2022, 09:09 Utan fungerande laddningslampan fungerar inte generatorn. Kan dock "gå igång" om man varvar upp motorn ordentlig. Men bara tillfälligt.
Jo, jag har läst det någonstans och det var därför jag trodde att en uppvarvning över 3500 skulle väcka generatorn. "Men bara tillfälligt" skriver du, det var första gången jag sett att effekten inte skulle sitta i tills motorn stängs av? Kan du berätta mer om det?

Testade att starta idag och mäta volttalet över batteripolerna på tomgång. 13.71v. Det verkar som om generatorn fungerar tycker jag. Största boven verkar vara glappet i själva instrumentpanelen eller dess anslutningar.
#1483340
Laddningen "sitter i" ofta tills du stänger av motorn. Men det finns ingen "garanti" att det funkar nästa gång.
Visar voltmätare över c:a 12,5V så laddar generatorn. Men, den kan sluta ladda om motorvarvet sjunker under tomgångsvarv vid körning

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]