Sida 1 av 1

Relä kylarfläkt

Postat: ons 05 jan 2022, 17:20
av DirkSchneider
God fortsättning kära volvovänner :o)

Jo jag undrar om någon har tips på detta relä eller om något annat är tokigt, följande sker:

När motorn kommer upp i temp, mitten på värmefältet så ligger tempen på enligt ond-stickan på 102-105c och fläkten startar aldrig, jag har satt kabelsko direkt på plus från relä för att se så fläkten fungerar och det gör den, spinner som en kisse så vad kan vara fel och hur fixar jag detta?
Kan jag koppla den på något annat sätt eller hur ser jag om relä är kass?
Är livrädd för pärlan ska gå varm till sommaren.
IMG_20220105_171421.jpg
IMG_20220105_171421.jpg (2.47 MiB) Visad 686 gånger
IMG_20220105_171430.jpg
IMG_20220105_171430.jpg (2.6 MiB) Visad 686 gånger
IMG_20220105_171421.jpg
IMG_20220105_171421.jpg (2.47 MiB) Visad 686 gånger

Re: Relä kylarfläkt

Postat: ons 05 jan 2022, 17:47
av lennarte
Var mäter du tempen? Det är inte förrän nedre kylarslangen blir ordentligt varm som fläkten startar. Med rätt glykol bandning och bra kylarlock kokar inte kylarvätskan förrän över 120°
1 och 2 på reläet är förmodligen hel och halvfart

Re: Relä kylarfläkt

Postat: ons 05 jan 2022, 17:49
av rd350
På det mittre kontaktstycket, jorda 1an så går fläkten halvfart, jorda 2an så går den helfart. Gör den ej det så är reläet kass. Styrs från motorstyrenhet.

Re: Relä kylarfläkt

Postat: ons 05 jan 2022, 19:05
av DirkSchneider
Tusen tack ska prova detta.
Ang tempen så mäter den vattnet tror jag och ska det verkligen ligga på 120? Jag blev nojig när tempen låg på 102-105 i somras.

Re: Relä kylarfläkt

Postat: ons 05 jan 2022, 20:52
av lennarte
Nej, nej, nej... :-o Kylarvätskan börjar koka strax efter 120°, det är skillnad det. Du ska ha en 92° termostat, och håller du fingarna på termostat huset ska du bränna dig. Så omkring 100° är fullt normalt, beroende på var du mäter. Fläkten styrs (som skrivits ovan) från styrboxen som får info av temperaturgivaren för motorstyrningen. Äldre modeller hade en givare på höger övre hörn på kylaren. Har för mig att den är på 82°. Så, nedre kylarslangen ska hålla över typ 82° innan fläkten går igång. Och det är varmt om man ska känna på den

Re: Relä kylarfläkt

Postat: ons 05 jan 2022, 21:15
av DirkSchneider
Okej stort tack, det var hemskt vad den vätskan är varm 😮

Re: Relä kylarfläkt

Postat: ons 05 jan 2022, 22:31
av Lucif3r
Som kuriosa bör nämnas att eftersom drifttempen är runt 100c så ska man ALDRIG öppna expansionskärlet när motorn är varm. När trycket försvinner så börjar vattnet koka direkt, och en fontän ur expansionskärlet är inte så långsökt.

.
lennarte skrev:Äldre modeller hade en givare på höger övre hörn på kylaren.
Även nyare har det. Min -98a har den givaren t ex :-)

Re: Relä kylarfläkt

Postat: tor 06 jan 2022, 00:15
av DirkSchneider
Tack för informationen 👍🏻