Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frace
#1476565
Jag letar efter en 940 automat. Det finns ett antal på blocket som jag fastnat för, men med tanke på bensinpriserna idag kanske min fråga är relevant. Motorerna är antingen på 116 hkr eller 135 hkr. Jag hade för många år sedan en 745:a aut med 116 hkr och den var inte direkt snål, framför allt när jag hade rallybilen på släpet.
Är det någon märkbar skillnad mellan 116 hkr eller 135 hkr när det gäller bensinförbrukningen.
Jag lever på min pension så det har en viss betydelse för mig.
#1476569
Nej det är nog ganska lika, 116 hk bör vara lite snålare än 135 hk (lättrycksturbo). Ingen av dem är direkt bra dragare då de har lockup vid 90 - 100 km/h.
#1476599
Min 940 automat med 131 hk, dvs utan turbo drar 1,1 l/mil blandat. 0,9 l/mil på långkörning. Jag skulle säga att en manuell drar 0,1 - 0,2 mindre per mil. Den generationen av automater är törstiga, men går väldigt mjukt och fint
#1476603
Nja, detta var Volvos första lättrycksturbo där tanken var att få bättre vrid vid lägre varv och således en bättre motorkaraktär. Dessvärre tog Volvo fulltrycksturbon med lågt kompressionsförhållande och sänkte turbotrycket. Vid låglast bör en motor med högre komp dra mindre bensin. Men jag tror inte det är så stor skillnad om man kör ekonomiskt. Efterföljande lågtrycksturbo i 850 och V70 hade högre komp närmare sugmotorerna.
#1476609
Har du siffror på vridmomenten?

Jag tror det har en hel del att säga till om?
Jag hade tidigare en V70 2.0F -08. Det var alltså E85-motorn. (Fordmotorn) Den var som man ser, på 2 liter. Effekten var på 147 hkr, men vridmomentet var bara på 190 Nm. Den drog i genomsnitt 1,18 l/mil på E85. Uppmätt vid pump. Jag tankade inget annat. Den drog markant mycket mer om man drog släp. Det gjorde jag bara någon gång per år. Det nästan syntes hur mätarnålen sjönk när man drog släp. Det vore otänkbart att ha en sådan bil till husvagnsdragare.
Numera har jag en Ford Kuga -20, också den en E85-bil. Där är motorn på 1,5 liter, men effekten är 150 hkr. Och vridmomentet är på 245 Nm. Genomsnittsförbrukningen är enligt färddatorn 1,07 l/mil. Då har jag automatlåda på Forden. Volvon var manuell. Ford uppger i dokumentationer att med manuell låda skall den dra 0,69 l/mil på E85. Kanske lite otroligt, men så säger dom i alla fall. Jag har inte dragit något släp ännu med den bilen, så jag kan inte säga något säkert. Men jag tycker ändå att det visar att ett högre vridmoment ger ett bättre energiutbyte. Mindre motor, samma effekt, större vridmoment. En förbrukning med automat som är jämförbar med V70'ins manuell. Därför undrar jag om dom olika vridmomenten.
#1476631
Jag tänkte nog samma som dig Rådlös. LTT:n borde ha bättre vridmoment och därmed dra mindre soppa, man behöver ju inte trampa lika hårt på gasen. Får googla o försöka hitta siffrorna.
Jag tänkte att någon på forumet kanske ägt flera olika 940 och hade siffrorna i huvudet.
#1476634
Hittade
116 hkr 1991 - 1995 B230 F 183 nm
131 hkr 1991 - 1992 B230FB 185 nm
135 hkr 1995 - 1998 B230FK 194 nm

Lite mera vrid i Ltt alltså. Kanske inte någon jätteskillnad i bränsleförbrukningen.
#1476635
Vridet har inget med förbrukningen att göra. Två likadana motorer så drar sugmotorn mindre.
Visst kompressionen har betydelse absolut. Men direktinsprutning och cylindervolym gör mycket mer skillnad.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]