Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1475961
Hej jag har en eberspächer 091B bensinvärmare på min 740 och undrar om det skulle gå att fixa fjärrstart till tiduret med tex en gsm strömbrytare. Vet inte hur tiduret funkar, men det jag tänkte på var om det gick att koppla brytaren till direktstarten på något sätt, tror ni det skulle funka? I så fall hellst så man fortfarande kan använda knappen som vanligt också.
Har någon kopplingschema till tiduret?

Elias
#1475964
Har för mig vissa tidur har en ingång för "Mini-call" just för fjärrstart. Kolla om det finns på din.

Jag kör själv med ett GSM-relä i min V70 för att styra värmaren, men jag har inget tidur utan använder bara ett modifierat relä till bakrute/spegelvärme där jag ökat hålltiden från 15 minuter till 50 minuter genom byte av ett motstånd. D.v.s. GSM-relät "togglar" bakrute-relät. Sen har jag även kopplat in en knapp till samma ingång på relät så att jag enkelt kan stänga av värmaren när jag sätter mig i bilen (eller starta den manuellt inifrån bilen).
av Chris72
#1475966
En sån här använder jag till min 091-b.
Kopplade in den till tiduret typ 4 via ett relä.
Man skickar in en minuspuls till ingången på tiduret som är ingång för larmstyrning, jag sate ett relä mellan GSM styrningen och tiduret för att på så sätt göra en minuspuls av pluspulsen från gsm-styrningen Hur lång pulsen skall vara programmerar man via SMS på GSM styrningen
Funkar klockrent
Gatenopener RTU5024 skall du googla efter.

//
Chris
#1475972
Bild[/img]Jag har ingen erfarenhet av fjärrstart av 091B, jag hade en annan finess som kan vara användbar i sammanhanget. Jag hade en termostat under passagerarsätet i min Volvo 245 -92. Den stängde av värmaren när det hade blivit ungefär 22° i kupén. Jag har blivit emotsagd här ett par gånger att det inte skulle finnas någon sådan, men jag vet att den fanns. Och framförallt märkte jag av dess funktion. Jag har även några gånger läst i dokumentation om den. Så jag vet att den fanns.
Så jag menar att den gör nytta om man har fjärrstartat värmaren men dröjer lite innan man kommer ut till bilen. Då drar den inte på batteriet i onödan. Det kan ju vara så att det är varmare ute än vad man har antagit. Då behöver man kanske inte fullt blås på värmefläkten. Sedan beroende på hur det är kopplat så släpper ju termostaten på igen om kupétemperaturen sjunker och då borde värmaren starta igen. Men som sagt, det beror på hur det är kopplat.
Det har tidigare funnits ett kopplingsschema på någon Tips och Trixavdelningen på forumet, men jag har inte sett den på länge. Det var dessutom en ljus kopia av ett blekt schema där det var svårt att se hela schemat. Men kan någon ordna ett nytt läsbart så är det ju lätt att kolla.
Det är omkring 10 år sedan jag gjorde mig av med bilen så det är svårt att kolla nu.
Termostat.JPG
Termostat.JPG (8.93 KiB) Visad 941 gånger
Termostaten torde ha varit av en sådan här typ.
av Chris72
#1476075
Jajamän tiduret funkar exakt som vanligt, kan starta med mobilen o stänga av med knappen på tiduret om jag vill. Jag satte även dit en trådlös vanlig fjärrstyrning som jag kopplade in parallellt med GSM styrning ifall jag inte vill använda gsm styrningen, eller är nära bilen.
//Chris
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]