Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1475707
Hej
Jag får följa de felkoder efter ca 7-9km körning dvs bara ett litet tag efter den uppnått rätt arbetstemp. felkod 2-3-1 (uttag2) och 2-4-1 (uttag6) bilen är en 940GL utan turbo 116hk) 1993.

Bilen går bra i övrigt både tomgång och genom registret och drar ca 1l/mil så inget onormalt där vad jag kan märka.

Tar jag av kontakten till lmm på tomgång hackar bilen till och går sämre så jag antar att den funkar eller? Kan man kolla den på annat vis?

Suger jag i vakuum slangen till egr en så reagerar den på tomgången så den verkar funka eller går den att testa på annat vis?

Nästa steg antar jag är att mäta upp lamdan kan någon här ge mig en hint om hur man gör det?

Utifrån ovan vad säger expertisen vad/vart skall jag fortsätta felsöka någon stans? Tar gärna emot alla tips.

MVH Klas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1475742
Om gången ändras när du rycker LMM så tyder det bara på att bilen inte går i sitt nödprogram, det behöver nödvändigtvis inte betyda att LMM'en är 100% felfri, bara att den är så pass "ok" att styrsystemet inte ser felet. Nu är det ju inte supervanligt att en LMM går sönder på ett sånt vis, det brukar vara att antingen fungerar den eller så fungerar den inte. Så det är mer troligt än inte att LMM'en är hel.

1l/mil låter dock mycket tycker jag, är det en manuell eller automat, och vilken typ av körning(stads, landsväg, blandat)?

2-3-1 säger att bilen antingen går magert eller fett vid dellast, tyvärr är diagnossystemet inte sofistikerat nog att säga vilket utav dom det är... :bored:

Den andra koden pekar på EGR... Tyvärr är jag inte insatt i hur EGR'en fungerar och är kopplad, så kan inte hjälpa dig där..
#1475808
Det är en automat

I kväll har jag mätt lamdan och den verkar reagera på gaspådrag och pendlar mellan 0,6-0,9 beroende på gaspådrag eller när man släpper gasen ibland är den ner lägre under korta stunder främst när man släpper av efter gaspådrag.

Har även lättat på korsningarna vid toppen/boxen och generatorn för har lästa att det kan generera konstigheter.

Tycker generatorn laddar dåligt men har bra batteri så den håller jämna 13v även om den inte indikerar laddning.
Kan den dåliga laddningen ge uppkomst av felkoderna jag har tro?

Får köpa nya kol och byta i vilket fall.

Får fortsätta felsöka i helgen i kylan brrrr
IMG_0737.jpg
IMG_0737.jpg (2.86 MiB) Visad 800 gånger
Någon som vet vad den gröna kabeln med röd märkning är avsedd för? Ligger lös i mitt motorrum men kan inte hitta vad den skulle kunna gå till.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]