Sida 1 av 1

940 -97, klonkar, vinglar och svajar...

Postat: ons 24 nov 2021, 08:26
av S80_140HK
Hej.

Tidigare i år köpte jag en 940 -97 för att ha som andrabil. Snart gått 34K mil och jag är andra riktiga ägaren. Vettig originalbil, inget sönderskruvat vrak.

Problemet jag har är att den är extremt svajig i framvagnen. Jag har haft många 740/940 och ingen har känts som den här (Hade en -96 för några år sedan som gått 61k mil, den kändes bättre....)

Om jag kör över ett farthinder så känns det som att hjulen står på styltor, känns ungefär som att det svajar till i sidled och som att höger framhjul åker ifrån resten av bilen. Någonting klonkar/knackar till ordentligt, känns i golvet vid pedalerna. På landsväg är den vinglig och vill gärna dra till höger.

Bilen är nybesiktigad för någon månad sen, blankt papper. Jag har bytt reaktionsstag + bussningar samt krängarstag. På bägge sidor. Bussningarna var tvärslut men det blev ingen direkt skillnad vad gäller svajigheten och klonkandet. Med hjulen i luften så känner jag inget glapp på någon av sidorna, varken styrleder eller spindelleder verkar glappa. Visst, det är inte säkert att dom är bra för det men....

Har läst att styrväxeln kan ärja sönder i infästningarna, men jag kan inte se något som tyder på det....

Evigt tacksam för förslag, kanske någon som känner igen symtomen. Annars blir det att riva ner allt och byta varenda led i vår.... :-/

Re: 940 -97, klonkar, vinglar och svajar...

Postat: ons 24 nov 2021, 18:44
av bönan
Följer tråden. Har exakt samma problem på min 960. Har bytt allt i framvagnen utom styrväxeln, men felet kvarstår.

Re: 940 -97, klonkar, vinglar och svajar...

Postat: ons 24 nov 2021, 23:03
av bönan
Inspirerad av tråden hissade jag upp bilen och gick ett varv till. Upptäckte då att skruvarna som håller spindelleden i fjäderbenet var dåligt åtdragna. Ett litet, litet glapp fanns där. Drog åt ordentligt, Volvos rekommendation är 30 nm + 90 grader, men tyckte det lät klent. Drog till 90nm och nu sitter det ordentlgit. Tror att detta i kombination med slitna däck kan ha varit mitt problem, men har inte hunnit med att testa ordentligt.

Re: 940 -97, klonkar, vinglar och svajar...

Postat: tor 25 nov 2021, 04:41
av Oreggad
Har samma trix på 240, där är fjäderbenslagring separerad (ger spel i det däcket). Kan de va nå sånt då?
Slitna däck ger väl ändå inte klonk.

Re: 940 -97, klonkar, vinglar och svajar...

Postat: tor 25 nov 2021, 09:38
av bönan
Såklart klonkar det inte om ett däck, men slitna däck kan definitivt bidra till att bilen känns vinglig

Re: 940 -97, klonkar, vinglar och svajar...

Postat: fre 26 nov 2021, 16:32
av lennarte
På min 745-a blev det betydligt stadigare när jag bytte dom korta stagen i hjul husen till krängningshämmaren. Det ena hade rostat av och det andra gick av när jag skulle skuva bort det