- ons 24 nov 2021, 08:26
#1475522
Hej.
Tidigare i år köpte jag en 940 -97 för att ha som andrabil. Snart gått 34K mil och jag är andra riktiga ägaren. Vettig originalbil, inget sönderskruvat vrak.
Problemet jag har är att den är extremt svajig i framvagnen. Jag har haft många 740/940 och ingen har känts som den här (Hade en -96 för några år sedan som gått 61k mil, den kändes bättre....)
Om jag kör över ett farthinder så känns det som att hjulen står på styltor, känns ungefär som att det svajar till i sidled och som att höger framhjul åker ifrån resten av bilen. Någonting klonkar/knackar till ordentligt, känns i golvet vid pedalerna. På landsväg är den vinglig och vill gärna dra till höger.
Bilen är nybesiktigad för någon månad sen, blankt papper. Jag har bytt reaktionsstag + bussningar samt krängarstag. På bägge sidor. Bussningarna var tvärslut men det blev ingen direkt skillnad vad gäller svajigheten och klonkandet. Med hjulen i luften så känner jag inget glapp på någon av sidorna, varken styrleder eller spindelleder verkar glappa. Visst, det är inte säkert att dom är bra för det men....
Har läst att styrväxeln kan ärja sönder i infästningarna, men jag kan inte se något som tyder på det....
Evigt tacksam för förslag, kanske någon som känner igen symtomen. Annars blir det att riva ner allt och byta varenda led i vår....
Tidigare i år köpte jag en 940 -97 för att ha som andrabil. Snart gått 34K mil och jag är andra riktiga ägaren. Vettig originalbil, inget sönderskruvat vrak.
Problemet jag har är att den är extremt svajig i framvagnen. Jag har haft många 740/940 och ingen har känts som den här (Hade en -96 för några år sedan som gått 61k mil, den kändes bättre....)
Om jag kör över ett farthinder så känns det som att hjulen står på styltor, känns ungefär som att det svajar till i sidled och som att höger framhjul åker ifrån resten av bilen. Någonting klonkar/knackar till ordentligt, känns i golvet vid pedalerna. På landsväg är den vinglig och vill gärna dra till höger.
Bilen är nybesiktigad för någon månad sen, blankt papper. Jag har bytt reaktionsstag + bussningar samt krängarstag. På bägge sidor. Bussningarna var tvärslut men det blev ingen direkt skillnad vad gäller svajigheten och klonkandet. Med hjulen i luften så känner jag inget glapp på någon av sidorna, varken styrleder eller spindelleder verkar glappa. Visst, det är inte säkert att dom är bra för det men....
Har läst att styrväxeln kan ärja sönder i infästningarna, men jag kan inte se något som tyder på det....
Evigt tacksam för förslag, kanske någon som känner igen symtomen. Annars blir det att riva ner allt och byta varenda led i vår....