Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hc77
#1475039
Hej,

Sonen är intresserad av att bygga a-traktor och skall absolut ha en 740/940. Han fyller 13 om ett par månader så finns gott om tid att bygga/reparera på. Har börjat så smått att titta runt på lite olika objekt. Fick syn på en krockskadad 960 som ser riktigt fin ut men som fått ordentligt smäll, se bifogade bilder.

Vad tror ni experter, går det rädda en sådan a-traktor genom gediget utbyte av skadade partier? Blir mycket plåtarbete och svetsning m.m men är det den helt körd oavsett hur duktig man är på bilplåtslageri?

Inser att hade det varit en vanlig bil hade det inte varit aktuellt att fundera på men en a-traktor skall inte gå mer än i 30 km/h.

Så vad tror ni, är det bara att glömma att få ordning på utifrån vad man ser på bilderna eller går det med mycket kunskap och tid?
Bilagor
3.jpg
3.jpg (213.8 KiB) Visad 996 gånger
2.jpg
2.jpg (356.84 KiB) Visad 996 gånger
1.jpg
1.jpg (207.11 KiB) Visad 996 gånger
av Amarace
#1475046
Nej, nej, nej, den där ska ni nog inte ens fundera på, ens om den är gratis.

Det är ju såpass enkelt nu att registrera en a-traktor att ni kan skaffa en 960 och göra om utan att förstöra utseendet som med den där.
Användarvisningsbild
av Kloge
#1475047
Med tanke på framhjulets nya placering så har det varit en rejäl smäll. Den kan vara sned och behövas riktas
Användarvisningsbild
av Cotag
#1475056
Reglerna för registrering av a-traktor har ju blivit uppdaterad på senare år. Räcker att man begränsar hastigheten med programmering av motorstyrboxen, någon extra växellåda behövs inte längre tex.
Kolla igenom nya reglerna innan du gör något annat.
av hc77
#1475061
Jag tackar för de ärliga svaren. Synd på en fin a-traktor men då är det bara att glömma den.

Jag håller med er till fullo. Idag är det så pass enkelt att registrera en a-traktor plus att det är både smidigare och att man får en betydligt modernare bil genom att utnyttja de nya reglerna. Problemet är bara att grabben skall absolut ha en 740/940 med flak. För min del hade jag alla dagar i veckan hellre byggt på en nyare bil.
Användarvisningsbild
av Kloge
#1475073
När jag var på Atraktor jakt så lärde jag mig snabbt vissa saker.

Står det i annonsen att den har spackelsprickor så betyder det att kapningen av kupén gjorts undermåligt.
Dåligt svetsat,vek konstruktion och för att linjerna ska stämma så har man ett tjockt lager spackel.

Intressanta och många kabeldragningar som gjorts med mer entusiasm än kunskap

Allmänt slutkörd

Köp en som inte haft ett flertal ungdomliga ägare eller gör en själv.
Jag gjorde av en VW Transporter.
Den har enkelhytt och rätt viktfördelning så det som behövs var täcka flaket och montera hregg
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]