Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ManganV70
#1474614
En ganska nyligen inköpt V70 -98 med ca 30000 mil.

Efter en 20-30 min körning i 80 så kokar den. Kollar med OBD-läsare, och när tempen där säger 115 grader eller så, börjar tempmätaren på instrumentpanelen går uppåt snabbt. Tempen kommer över 120 innan jag hinner stanna. Efter detta är nivån nere på botten i expansionskärlet.

Har bytt de flesta kylarslangar, värmepaket (det gamla läckte), kylare, (oljekylaren läckte över i kylarvätskan) och termostat. Samma fel hela tiden. Det blir varmt i kupén. Övre kylarslangen blir varm. Fläkten går när jag stannar och tempen är runt 100. Inget uppenbart fel med topplocket (ingen vit rök, ingen olja i glykolen)

Luftficka, trasig pump eller något annat? Vet inte var jag skall kolla härnäst...
av ManganV70
#1475608
Provkörde liteigen, slangarna till värmepaketet blir bägge varma efter en minuts tomgång redan. Efter att ha kört upp tempen till 105 grader genom att gasa på uppfarten, så kollade jag att kylarfläkten startade och att den nedre slangen från kylaren blev varm. Inte så varm som övre, men det kan ju stämma.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]