Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1508733
Kabeln sitter i små typ öppna u-fästen i plast bredvid balken i golvet och upp mot tändspolen bakom torkfiltret (om du har AC)
Jag köpte Biltema lambdasond för några år sedan och den funkade bra. När motorn började krångla igen för typ 2 år sedan köpte jag en Bosch. Inte mycket dyrare, men felet var inte där. Ofta behöver man rensa gängorna i katen (M18x1,5 mm), Bilrema har verktyg för detta.
#1509395
Ska nog bli bra detta.
Tankade min 745-a i går. Har ju byggt om den till E85 men kört på bensin sedan jag behövde tömma tanken på båten i våras. Den har tagit nu "dragit i sig" 1,15 l/mil, då har jag 16V motorn på 159 hk. 98 oktan kostade 20,68 och E85 kostade 16,53 så det verkar äntligen så att det kan vara lönt att börja köra "miljövänligt" igen :-D :-D :-D
#1509641
Timz: "Vad säger besiktningen om det?"

Högst troligt inget alls. Dom kollar inte i tanken. Sådant har dom inte tid med och har inte med det att göra. Jag körde en blandankad 245 -92, med ca 30% etanol i mer än 5 år. Den gick igenom alla besiktningar utan några problem eller frågor. Dom visste ju inte hur det var och jag sa inget heller.
Och även om det skulle ha varit konstiga avgasvärden så säger dom ju bara: "Fixa detta och kom tillbaka!"
Dom gör inga felsökningar eller ställer några hypoteser om varför det inte stämmer med reglerna. Så även du kan köra på E85, om du vill det, och att utsläppet håller Lambda 1. Då finns det inget att klaga på.

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]