Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1509653
Nää, dom har aldrig sagt någort. Vet att det har förekommit diskusitioner om elektronikeheten som det står E85 på sitter i motorrummet. Men då är det bara att plocka bort den så blir du godkänd. Och så moterar du tillbaka den när du kommer hem. Jag har kört min 745-a på etanol i mer än 10 år nu med större spridare, höjt tändläge och och justerbar BTR, funkar bra. Dock är den känslig för mängden etanol i bränslet. En jobbarkompis som körde racing med BMW berättade att dom också hade problem med det så dom började mäta mänden etanol i E85 bränslet. Det kunde variera mellan 65 och upp till 95 procent etanol i den E85 dom köpte vid pump. Elektroniska ombyggnader klarar omställningen, men min analoga gör inte det. Så jag får hålla koll på felkoder och justera bränsletrycket, främst vår och höst
#1515013
Bytte katten och lamda sonden och bilen gick hur bra som helst utan att lamba lampan tändes när den var varm, körde 2-3 km.
Skulle några dagar senare ta hem bilen för att köra 45 mil så tappade den orken i första backen efter 1 km. Nu står den igen.
Orkade inte kolla lampboxen för koder då lambda lampan tändes igen. Dvs ingen ork vid gaspådrag samt går inte jämnt på tomgången heller.

Skall byta luftmasse enheten som jag har liggandes, kanske lamdan gått (Biltema), kamremmen kuggat över ?
#1515038
Du måste läsa ut och nolla felkoder först, annars blir det att byta delar "i blindo" du måste ju ändå nolla felkoderna innan du fortsätter att köra. Jag har nog bytt insugs och grenrörspackning 3 ggr på dom åren jag haft min 745-a (snart 15 år). Tänk på att det kan läcka vid flänsen mellan grenrör och avgasrör också. Har även (2 ggr) haft läck vid fästet mot kopplingsskåpan. Det gick inte att se läckan förren jag plockat ner det.
#1515249
Felkoder kommer inte när du startar upp den. Du kan behöva köra flera mil för att vara säker på att alla felkoder kommit eller att där inte kommer några. När du startar motorn kall så går den inte efter några givare. Jo några, t.ex motortempersturgivaren måste ge signal om temperaturen, vevaxelgivaren måste ge signal att motorn går runt m.m. Lambda sonden fungerar inte förren den är ordentligt varm, det kan ta flera km på vintern om t.ex eluppvärmningen på den inte fungerar.
#1518093
Problemet är löst. Det var katten samt lambda sonden som var den ursprungliga felet. Tyvärr gick också den beggade Jettronic bränsleboxen sönder då den tappade ork efter lamda och katten bytet.
Bytte tillbaka min original Jettronic och fick då igen jorda bränslerelät till cigarettuttaget .
Körde hem den utan problem . Drog 0,82 L/Milen på 45 mil för en vecka sedan utan problem.
Nu idag gick det hål (rostigt som satan) i styrsnäckans metallrör under och det sprutade ut hydralvätska från styrningen och det blev en muskelservo. (Brandkåren fick komma å sanera gatan utanför) för någon ringt å trott det var bensin.
Orkar inte laga detta, för avancerat och mycket jobb. Måste jag kapa bältet till styrnings-hydralpumpen troligtvis och köra med muskelservo och hårdare pumpade framdäck ?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]