Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1474319
Hej!

Har en 740. För 3 år sedan en bult gick av precis efter grenröret. När jag sågade av de rostiga bultarna till "ringskarv/trattskarven"(vet inte vad det heter) direkt innan katten så råkade jag skada denna och har aldrig fått det tätt efter otaliga försök med avgaspastor och lagnings tejp mm. En av "trattarna" har blivit sågad i.
Så nu har jag äntligen med nytt garage tagit tjuren vid hornen men har en fundering på hur jag ska göra.
bilderna visar att katten har ett ganska kort rör så jag har 2 alternativ känns det som.
1: jag sågar av "tratt" ändarna på rören och köper tex denna: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000018900
2: jag skär ett par "slitsar" i trattarna en liten bit in på röret och trycker in ett rör i dessa rör och köper klämmor.
tex denna som jag sågar av slits ändarna på: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000026547

Vad tror ni fungerar bäst? kanske har ni gjort något av detta själva med lyckat resultat eller tänker jag helt fel?
Bild
Bild
#1474324
Ingen av dom varianterna
Bild på skadan?
Gungum som "packning" och värma röret med brännare istället för med motorn. Rör runt i gungummet så det blir en jämn konsistens eventuellt några droppar vatten i. Värm rören lite spraya på vatten så det är lite fuktigt kleta på vid ytorna som ska täta mot varandra. Dra åt. Värm rören till dom är riktigt varma. Klarrt.

Farsan byggde en vinklad/kilformad "packning" av gungum på det viset på en amazon han hade. Höll bra.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
#1474336
GLIZ skrev:Ingen av dom varianterna
Bild på skadan?
Gungum som "packning" och värma röret med brännare istället för med motorn. Rör runt i gungummet så det blir en jämn konsistens eventuellt några droppar vatten i. Värm rören lite spraya på vatten så det är lite fuktigt kleta på vid ytorna som ska täta mot varandra. Dra åt. Värm rören till dom är riktigt varma. Karrt.

Farsan byggde en vinklad/kilformad "packning" av gungum på det viset på en amazon han hade. Höll bra.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Glöm inte göra riktigt rent på kontaktytorna före...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1474341
Får ta närmare bild på skadan efter skolan (vidare utbildar mig).
Ena "tratten" har blivit lite sågad i.
Gumgum har jag aldrig hört talas om? Blir det lite mjukt då biltemas cement blir hårt och spricker efter någon månad eller två pga vibbrationer och rörelse.
#1474344
Jag sågade av och svetsade i nya "trattar" på både främre avgasrör och katalysator 2014. Tillsammans med ny stålring och 2 nya 3-delade flänsar håller det än. Tyvärr rostade främre avgasrör sönder vid fästet mot växellådan så jag fick byta det efter något år, men på katalysatorn håller det än. Så kolla främre röret noga innan du gör något. Det kan vara svårt att få det tätt med andra skarvar, och om det läcker där ökar bränsleförbruknkningen och CO halten så det kan bli svårt men besiktningen
#1474407
lennarte skrev: tis 16 nov 2021, 07:46 Jag sågade av och svetsade i nya "trattar" på både främre avgasrör och katalysator 2014. Tillsammans med ny stålring och 2 nya 3-delade flänsar håller det än. Tyvärr rostade främre avgasrör sönder vid fästet mot växellådan så jag fick byta det efter något år, men på katalysatorn håller det än. Så kolla främre röret noga innan du gör något. Det kan vara svårt att få det tätt med andra skarvar, och om det läcker där ökar bränsleförbruknkningen och CO halten så det kan bli svårt men besiktningen
mitt rör har några år kvar skulle jag tro. efter jag har kollat skadan som är på kattens tratt så kanske det går att fixa till med gungum om det är så bra som det verkar. liten glipa men mycket irriterande. nya 3 delade flänsar är ett måste de gamla är skeva och vridna efter hårda dragningar i hopp om täthet.
Slipar jag till skadan lite finare och gör det riktigt rent och kletar på rejält med sånt där smet och sedan drar ihop det så kanske det fungerar? Ringen tog det mesta av vinkelslipen så den är bytt sedan länge.


GLIZ skrev: tis 16 nov 2021, 12:28 Vet faktiskt inte om den blir hårdare eller är lite elastisk men den är bra och har hängt med i över 40 år så något är rätt med den.

https://www.winparts.se/avgassystem/avg ... 08942.html

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Får nog testa det innan jag skippar trattarna helt.
Bild
Bild
#1474424
GLIZ skrev: tis 16 nov 2021, 18:18 Jag känner mig relativt säker på att det ska funka med gungum. Smeta på rejält och en tredelad ring och värm röret med värmare. Vänta och värm gärna länge så härdar det bra. Härdar med värme.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
har värmepistol så jag kör med den. bara vänta till fredag. då ska gungum komma med lite tur. kan köpa 3 delade ringar på biltema och något skarvrör, kan vara bra att ha om detta skiter sig totalt. utöver det kan jag göra rent alla ytor från sot så det blir bra fäst yta.
#1474425
volvo740sugmotor skrev:
GLIZ skrev: tis 16 nov 2021, 18:18 Jag känner mig relativt säker på att det ska funka med gungum. Smeta på rejält och en tredelad ring och värm röret med värmare. Vänta och värm gärna länge så härdar det bra. Härdar med värme.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
har värmepistol så jag kör med den. bara vänta till fredag. då ska gungum komma med lite tur. kan köpa 3 delade ringar på biltema och något skarvrör, kan vara bra att ha om detta skiter sig totalt. utöver det kan jag göra rent alla ytor från sot så det blir bra fäst yta.
BildBild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]