Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jerry68
#1472720
hej vi har en atraktor 740 90 b230F som statar när man drar eller puttar igång den. Statar ej på startmotorn. Började med att den inte startade när den var varm men kall gick bra. Nu är den helt död när man kör med startmotorn. Vad kan det vara för fel vill inte börja riva för mycket i skiten. Är inte helt bortkommen när det gäller meka med gamla bilar och jag hade några saker men det hjälper inte. Kan det vara pumpen i tanken? Jerry
Användarvisningsbild
av lennarte
#1473291
Bränslerelä och/eller radioavstörning/spridarrelä brukar "strula" ibland. Enkla att kolla och enkla att byta, även ganska billiga.
Låna en kompis som "kör på starten", lyssna och/eller känn med ett finger på spridarna om dom fungerar (det "klickar i dom). Öppna tanklocket och lyssna, e.v stoppa ner en bit typ trädgårdsslang genom "locket" så ska du höra tankpumpen när startmotorn "går".
av Jerry68
#1476255
Bytte det vita relä under radion och då startade den direkt men den glädjen varade inte så länge för nu är den stendöd trots gnista och blöta stift. Har lånat delar från en annan men inget hjälper. Har kollat om den kuggat över men jag tycker det ser ut som det ska. Är det pumpen i tanken ändå för den under låter bra. Tacksam för alla tips innan jag tyvärr måste ge upp och lämna in den. Men det är säkert något jag missat.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1476333
Ta loss den klena slangen mellan BTR-en och insug vid insuget, stoppa slangen i munnen och sug. Smakar det bensin är den kass och det kommer bränsle okonktollerat in i motorn.
av Jerry68
#1476421
Har bytt den mot en annan som ska funka men ingen skillnad kanske fel på också. men den lilla slangen är det den som är ca 8mm och är lätt att ta den? Annars så blöta som stiften blir så skulle det mycket väl kunna vara detta. Men den går inte äns att dra igång. Fattar inte detta
av Jerry68
#1477257
Har fått igång bilen det var faktiskt dom nya tändstiften som av någon anledning inte funkar i denna bil. Ska vara dessa enligt försäljnings stället men jag hade volvo stift på en annan och dom startar den med. Men fortfarande är problemet med att den startar inte när den är varm med startmotor utan man får putta igång den och då startar den lätt. Bra drag i batteriet så vad kan det vara för fel. Kan det vara något i fördelarlocket/rotor/tändkablar eller tändspolen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1477284
Som "Lucif3r" skriver när bussningarna (mässing lager) blir slitna i startmotorn så händer det att ankaret (det som snurrar) "tar i" i fältlinningarna (det som står still) och då "trögar det lite. Det brukar vara mindre "motstånd" med kall motor, men ökar när motorn blir varm vilket gär att det ibland blir för lite spänning kvar för tänd och bränsle system
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1477443
Du mäter spänningen, volten, på batteriet först utan startmotor snurrandes, och sen med startmotorn snurrandes. Du bör ta hjälp av någon som kan köra på starten åt dig medans du mäter, kan vara svårt att se annars :-)

Är allt i bruksskick bör spänningen inte sjunka mer än 1-1.5V, vilket på ett fulladdat batteri i vila motsvarar ca 11.5-11V. Sjunker den under 10 så är det läge att börja oroa sig.
Köpråd V60 etanol

Är de inte bytta så välj annat exe[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]