Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wallentin
#1471247
Har en 940 ltt -96 med ett knackande ljud från växellådan. Det knackar på växel 3 och 4 men värst är det på 3:an. Har varit så i ungefär ett halvår nu blir bara värre för varje månad. Vad är det värsta som kan hända om ja fortsätter att köra med det så?
av wallentin
#1471298
En växellåda kostar väl ungefär 4000 . Men ja vet inte om lönar sej att göra ett växellådadsbyte eftersom motorn går ryckigt kall och jag hittar inte felet.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1471330
Det räcker nog med ska vi säga 50-60 km för att det ska bli en rätt otrevlig överraskning halt börjar det bli med på vissa ställen.
av wallentin
#1471334
Ja de e sant tänkte inte på att vi snart är inne i november med eventuell halka. Som sagt hittar inte felet på motorn har bytt det mesta tycker jag. Har kollat felkoder men finns inga felkoder. Har bara haft den i 2 år, trodde inte att en 940 skulle ge upp. Den är chippad så dom har kört hårt med den. Aldrig mer en chippad bil
av wallentin
#1471367
Ja det har jag och det är ingen som lyckats lösa vad som fel på motorn. Det ända som ja nog inte har nämnt är det sotar lite mellan turbo och grenrör. Men ja känner inte att läcker några avgaser fast motorn varit kall.
av wallentin
#1471613
Undrar vad det kan va för fel på växellådan? Den tjuter inte och viner inte. Den knackar, lite som lagerknack fast dåvare. Om ett kugghjul är skadat bruckar det vina. Måste va ett lager eller?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]