Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av arvidmelander
#1470097
Hej jag har en Volvo 960 från 97 som helt plötsligt tappa tändning i alla cylindrar när jag kopplade in varvtalsregulatorn eftersom jag bygger om den till a traktor. Har kollat och det är tändning jag saknar insprut osv funkar. Tändnings relä funkar har testat bytt slutsteg till tändning och vevaxelgivare samt har jag kollat om det är dålig kontakt vid startspärren men inget har funkat.

Har lite slut på idéer vad som kan vara felet om någon kunnig skulle kunna komma på något annat sätt varför jag inte får tändning skulle det vara till god hjälp.
Mvh Arvid
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1470186
Motronic 4.4 är beroende av både vevaxelgivare och kamlägesgivare. Är någon utan dom trasiga(eller i det här fallet, mer troligt, bortkopplade på något vis iom. att du tjuvar varvtalssignal från någon utav dom) så får man ingen tändning då bilen inte har en susning om när och hur den ska tända.

Läs ut felkoder.
av arvidmelander
#1470831
Hej har testat att byta kamaxel givaren och vevaxelgivare igen men får fortfarande ingen gnista. Har inte möjlighet att läsa felkoder då ECUn på bilen är utbytt och inte omprogramerad men bilen har startat med den nya ECUn utan problem
Vad kan ja kolla mer varför bilen inte får gnista?
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]