Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bobroy
#1468870
Svart bytt till beg svart. Ny är på ingång. Bilen har inte gått längre sträcka efter packningsbytet. Bytte olja/filter naturligtvis men kanske blivit utspätt. Bilen vi tog givare ifrån var --92 och det var en praktisk chansning. Köper inte nya på Mekonomen för 400:- st när jag får båda + nya stift mm för en knappt 500:- från autodoc, tyvärr.

Grejerna ska komma imorgon och den står utan batteri nu=borde vara nollad.

Återkommer såklart och stort tack för svar so far 👍
av Bobroy
#1468968
Nya givare kom idag iaf. Ändå lite skumt att den som går till tempmätaren är fetare och dyrare. Provar efter jobbet
av Bobroy
#1469250
Update: bilen startar och går hyfsat mjukt och fint så länge inte lmm blir ansluten till röret, kan vara inkopplad. Ingen större påverkan om jag närmar mig röret med handen men med lmm elektriskt inkopplad och närmar sig röret så dör bilen. Samma med annan lmm.

Verkar som nåt ger helt galna värden.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1469322
Om LMM inte fungrar bör det bli felkod. Dock kan man dra ut kabeln kortare tid utan felkod. Har du kollat jordpungterna på innerskärmarna bakom strålkastarna? Delar av tänd och bränslesystemen jordas där. Det finns sätt att felsöka LMM elektriskt med multimeter,ska kolla om jag hittar något. Motorstörningslampan ska lysa när det finns felkoder att hämta (vissa felkoder) . Har du bytt stift i OBD uttaget så du läst ut koder från både tänd och bränsle boxarna?
av Bobroy
#1469360
lennarte skrev: fre 15 okt 2021, 07:25 Om LMM inte fungrar bör det bli felkod. Dock kan man dra ut kabeln kortare tid utan felkod. Har du kollat jordpungterna på innerskärmarna bakom strålkastarna? Delar av tänd och bränslesystemen jordas där. Det finns sätt att felsöka LMM elektriskt med multimeter,ska kolla om jag hittar något. Motorstörningslampan ska lysa när det finns felkoder att hämta (vissa felkoder) . Har du bytt stift i OBD uttaget så du läst ut koder från både tänd och bränsle boxarna?
Ska kolla om den satt nån ny kod. Ja kollat stift 3 och 1. Ska kolla jord.

Är som att när det blir sug över lmm så ballar allt ur.
av Bobroy
#1469756
Bilen funkar inte/dör med lmm inkopplad. Provat tre andra Bosch med samma resultat.

Vad gör vi
Användarvisningsbild
av lennarte
#1469848
Här har du hur du felsöker LMM och spjäll kontakten. LMM jordas inte som jag skrev tidigare utan i 31/33 vilket är skruvarna som fäster bränsle-raisen i insuget. Inte helt ovanligt att det glappar mellan kabelskor och kabel, bör lödas. Bilderna visar mätning vid bränsleboxen, du kan mäta vid vid LMM eller spjäll kontakten om du viker undan gummiskydden. Kontaktstyckena ska vara kopplade, samma om dom mäter vid boxen
IMG_20211018_071427.jpg
IMG_20211018_071427.jpg (3.75 MiB) Visad 244 gånger
IMG_20211018_071617.jpg
IMG_20211018_071617.jpg (4.46 MiB) Visad 244 gånger
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]