Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bobroy
#1468587
Behöver lite tips innan jag ger upp på grabbens 940ltt -97. Startar men går riktigt ruttet. Går aningens bättre om vi rycker lmm. Felkod 224.
Aningens bluddrig innan packningen gav med sig.

Bilen startar som sagt men verkar inte riktigt gå på alla burkar. Bluddrar går hårt och är totalt orkeslös.

Toppackningen gav med sig och vi bytte efter konstens alla regler, kollat rem flera gånger. Bytt tempgivare, nya stift, provat andra tändkablar, provat annat bränslechip, provat annan lmm.

Han är övertygad om att motorn är slut, jag är övertygad om att det är nåt skitfel vi missar..

Otroligt tacksam för hjälp med detta, bilen börjar stå i vägen och grabben ser sina slantar tyna bort
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468620
Om du har fått felkoder så måste dom nollas innan datorn "styr rätt" igen. Läser du ut felkoder så är det mycket lättare att felsöka. Får du felkoder är det en hjälp leta åt ett håll och får du inga felkoder vet du att viktiga komponenter fungerar (annars hade det blivit felkod). Vissa felkoder som rör viktiga delar "sätter" ECU i ett nödläge så motorn hjälpligt går att köra. Den går inte ur detta läge förrän felkoderna nollas
av Bobroy
#1468624
Helt säker på att remmen sitter som den ska, provat en kugg åt vardera håll som felsökning.

Byggt en egen felläsare och den ger som sagt 224. Går det att nolla med den eller bort med batteri?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468632
Koppla bort batteriet. Det ska säkert gå med dosan också, men 10 minuter med batteriet bortkopplat funkar.
2-2-4 är felkod från tändboxen, har du ingen från bränsleboxen?
2-2-4 = Motortemperaturgivarsignal
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden.
Styrenheten antar då en motortemperatur på cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Avbrott eller kortslutning till jord i tempgivaren.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom.
av Bobroy
#1468816
Kollat btr. Inga grejer till det andra men är än så länge övertygad om att det är icke mekaniskt fel. Kan ha fel, haft det förut. Väntar på nya ngk stift just nu
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468848
Nya stift som blir ordentligt blöta kan vara svåra att få att fungera igen. Möjligtvis när motorn går ordenligt igen och prova dom när motorn är "halvvarm". Man ska helst inte ta ur tändstiften på en varm aluminium topp.
Har du svart tempgivare?? Ibland hamnar det en blå där, särskillt om man tar en begagnad. Den svarta har 2 st motstånd, Ett till bränsleboxen och ett till tändboxen. Det blå har bara ett motstånd, till bränsleboxen. Det är samma gänga och samma kontaktstycke.
Om motorn gått taskigt en längre tid kan det spä ut motoroljan med oförbränt bränsle. Då kommer det in bränsleångor genom vevhusventilationen och då får motorn bränsle som datorn inte "vet om"
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]