Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
#1468049
Hur viktig är Puls-air på en B230E, påverkar den motorns gång på låg o mellan register.( 0-200rpm)
Jag har nämligen inte monterat något sådant på min 230e maskin för jag söker med ljus o lykta varför hon går som en kratta på detta register.
Allt är bytt o nytt från kam till oljeplugg.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468074
En fungerande PulsAir sänker CO² värdet genom att "pumpa" in frisk luft i grenröret. En dåligt fungerande PulsAir skickar avgaser till luftfiltret. Men E motorn har väl inte PulsAir?
av Pingo
#1468224
Hejsan .
När jag gick igenom 530 toppen så pluggade jag hålen 4st på insugs sidan,men puls-air är väl bara en avgasrening.
Tänkte jag skulle mäta hur mycket bränsle hon ger för det är åt helvete för mycket på tomgång trots att Co skruven är backad.
Men har inte hittat något mått på hur mycket hon ska ge på tomgång, det sitter 4 skruvar(en vid varje port på bränslefördelaren).Vill inte bara börja skruva på dessa hur som helst.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468285
Du har 2 st olika bränsletryck på K-Jetronic. Ett systemtryck som ska ligga (tror jag på c:a 5kg) och ett styrtryck som styr bränslemängden. Det är skillnaden mellan dessa tryck som ger rätt mängd bränsle. Ju mer slitage i styrtrycksventilen desto lägre styrtryck desto mer bränsle till motorn. En bränslepump till F motorn (3 kg) är exakt lik men orkar inte riktigt med. De kanske är en sådan du har.
av Pingo
#1468383
Hej-
Bränsle pumpen är exakt den som ska va (ny) och levererar 5,4kg.
Det märkliga är att alla parametrar stämmer när det gäller trycket och detta problem har varit med sen början (1år) trots att bränsle fördelare och regulator är renoverade.
Det sista jag ersatte med nytt är kammen.....men icke...samma problem..
Ny fördelare,kablar,stift..har inget kvar att byta ut nu.
Vill ha tag på en grund inställning på jetroniken för det är något som är missat...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468449
Det är viktigt att mängdskivan med motorn avstängd är absolut i sitt bottenläge och att det är där halsen är som smalast. Också viktigt att den är i absolut mitten och att den inte "trögar" i något läge mer än motståndet i bränslet
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]