Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pontusnordström
#1467863
Tjenare har en 740 -88 som inte startar när den är kall. Det går att rulla igång den med Lina efter bil och den går inte rent till en början, den dör vid gaspådrag men fortsätter man rulla och motorn får värme så börjar den gå som vanligt och det går även att starta med startmotorn. Sedan stänger man av under en natt och då startar den inte längre.

Är det någon som någon gissning på vad det kan vara?
av Rådlös
#1467889
Årsmodell -88, tidig eller sen -88? Har du diagnosbox? Säger den i så fall någon felkod?

Det fanns nog variationer på modellerna, men det som man skulle kunna kolla är kallstartanrikning, om du har någon?
Det är alltså en modern elektronisk variant på choke. Om det finns någon sådan, men som inte fungerar, skulle jag kunna tänka mig att motorn uppför sig så som du beskriver.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1467900
Fömodligen temp.givaren för motorstyrningen som felar. Just 1988 fanns 2 F-modeller med katalysator. Det är inte samma insprutningssystem, bara liknande. Från - 88 och frammåt lambdasond i katalysatorn och då även en diagnostik box där du kan få ut felkoder om t.ex temp.givaren inte skulle fungera. - 88 och tidigare sitter lambdasonden i grenröret och det är inte samma temp.givare på dessa modeller.
av Pontusnordström
#1469018
Det löste sig självt, men sedan var jag ute och körde och det kom en stor vattenpöl, efter vattenpölen dog bilen och den har gnista men den spottar ut soppa som fan ut från bilen, tänder till när jag kopplar ut spridare eller säkring.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]