Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Guxen
#1466916
Har lyckats bygga en felkodläsare till min Volvo 940 med en B230FK motor som just rullat 16.000mil eftersom jag haft problem med den. Har fått ut felkoderna 2-1-2 (lambdasond) samt 1-4-4 (motor styrbox, belastningssignal, lastsignal), dock behöver jag stöttning med vad detta mer konkret innebär samt vilka åtgärder jag bör göra och vad som kan tänkas behövas byta?

Bakgrund:
Har uppstått problem då lambdalampan börjat lysa och bilen dör vid exempelvis rödljus eller om jag kör i stadsmiljö/lägre fart runt 50km/h (varvmätarna ligger runt 700–1000 vid tomgång).
Vanligtvis tappar den kraft och när jag kopplar så dör bilen samt att lamporna på instrumentpanelen börjar lysa, detta sker vanligtvis då motorn precis nått arbetstemperaturerna (ska tilläggas att den inte alltid dör, men mer än ofta).
Har inga problem att starta bilen i övrigt, men då bilen självdött vid dessa tillfällen får jag pröva att starta den 5-7ggr innan den hoppar igång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1467043
Hål 2, bränsle systemet

2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.

Hål 6, tändsystemet
1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.
av Guxen
#1467079
@lennarte, Tack för svaret Lennart!

Har tyvärr svårt att utläsa mer konkret vad det är jag faktiskt ska göra utifrån texten. Betyder 1-4-4 att jag bör mäta ledningen mellan LH 2.4 #8 (bränsleboxen?) samt EZ 116 k #25 (tändboxen?)? Har läst mig till att även relät kan vara en orsak till felet, eller är jag helt fel ute?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1467109
Guxen skrev:läst mig till att även relät kan vara en orsak till felet, eller är jag helt fel ute?

Btänslereläet är en vanlig felorsak. Och enkelt (och billigt) att byta
Guxen skrev: betyder 1-4-4 att jag bör mäta ledningen mellan LH 2.4 #8

Den kabeln går genom (minst) 2 st kontaktstycke, och det räcker att det är dålig kontakt i ett av dom.
Bränslereläet "försörjer" både tänd och bränsle boxarna med 12V. Men även LMM, tändförstärkare m.m.
av Guxen
#1468486
@lennarte,
Köpte ett nytt relä och ersatte det gamla då jag upptäckte mindre sprickor i det. Nu rullar bilen utan problem och förhoppningsvis var detta felorsaken eftersom bilen vare sig dör vid tomgång eller att några varningslampor börjat lysa. Tack för hjälpen!!
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]