Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av arvidmelander
#1466471
Hej jag skulle löda ihop alla jord på tändspolarna på min 960 samt hitta varvsignal från generaton men när jag försökte starta motorn efter det så gick den aldrig igång och efter det fick ja sjukt mycket elfel som att bensinpumpen inte ville gå igång tempmätaren slog till max. Högra strålkastare motor börja leva sitt eget liv. Samt när vi skulle läsa felkoderna så fick vi ingen kontakt med bilens ecu.
Jag tror själv att ECUn är stendöd och behövs bytas då inga säkringar gått eller relän.
Såhär såg min generator ut finns de något som kan orsaka det här på den
0A22BBB9-1C3D-4A0D-8F21-E87E7961B2AE.jpeg
0A22BBB9-1C3D-4A0D-8F21-E87E7961B2AE.jpeg (649.76 KiB) Visad 1185 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
#1466474
du har ju kortslutet allt?
Användarvisningsbild
av Derank
#1466476
vad är det du menar att du har gjort med de där lödningarna, var går alla kablar?
av arvidmelander
#1466529
Lödde en seriekoppling med alla jord på tändspolarna och kopplade dom till relät man använder vid inkoppling av hregg
av Chris72
#1466593
Nu skall jag bli lite negativ igen, men som gammal elektriker (starkström/svagström) vill jag säga att har man dålig kunskap av vad man skall göra så bör man ta hjälp innan det blir pannkaka av allt. Den där generatorn har nog dödat ditt elsystem i bilen rejält. Har aldrig sett något liknande. Man kan löda in EN kabel att ta ut varvtalet på, den där stackars generatorn är nog rejält körd nu.
Kollat upp kopplingschemat för tändspolarna i Motronicsystemet som jag tror din 960 har. Det ligger plus på ena sidan av tändspolarna och de är sammankopplade i en punkt o matas via ett relä
MINUS går via tändförstärkare/tändmodul till ECU att seriekoppla dom går absolut inte, så tyvärr har det nog blivit "Friskt kopplat hälften brunnet" :(
av arvidmelander
#1466664
vet att jag gjorde fel. ville få bilen färdig innan helgen o sket i och fråga hur man igenkligen skulle göra. men jag har bytt ecu och nu funkar allt som vanligt igen men. det där med att det finns ett relä och en sammankopplad punkt för tändspolarna är jag särskilt intresserad av. skulle du kunna skicka länken på kopplingschemat skulle vara riktigt snällt.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]