Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mlarss
#1465430
De gamla luftpumpade Monroedämparna baktill på min 945 -93 med B230-FD börjar bli fuktiga nertill och jag misstänker besiktningen kommer att klaga på dom.
Finns det nåt liknande att ersätta dom med eller är det standarddämpare som gäller nu?
Bilen hade standarddämpare från början men jag köpte ett kit (på Mekonomen tror jag) för +20 år sedan och bytte.
De har ju hållt fantastiskt bra, men jag lyckas inte hitta dom som reservdel.
#1466459
Har samma problem, eller ja mina läcker inte olja men håller inte luften längre. Satte dit dom -98 så de har hållit längre, men skulle vilja hitta ersättare, har dammsugit på nätet efter ersättare, men verkar inte gå att uppbringa längre. :(
#1466584
mlarss skrev:börjar bli fuktiga nertill och jag misstänker besiktningen kommer att klaga på dom.
Chris72 skrev:har dammsugit på nätet efter ersättare
Så länge stötdämpare funktionen är Ok är det inga problem, även om det läcker lite. Angående luftläck, oftast var det läck i skarvarna i kopplingarna. Sällan i bälgarna.
Min 745-a har Biltemas Husvagns fjädrar och Biltemas gasdämpare, funkar fint till en bråkdel av priset.
#1466653
Lennarte, ja det stämmer att det oftast är själva kopplingarna som läcker, men på min ena stötdämpare så har bälgen tydligt spruckit. Hade faktiskt likadana på min 760 Turbo, där sprack bälgen på ena dämparen med en ljudlig smäll när jag drog husvagn, men då var bilen inte speciellt gammal så de hade faktiskt dämpare i lager på närmsta Volvo-anläggning så jag bytte ut den själv o fortsatte semestern.
760n hade egentligen nivomater (de som pumpar upp sig av sig själva) original, men tidigare ägare hade bytt till luftdämpare istället.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)