Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V90asnan
#1464918
Tjena gott folk det är så att jag har en Volvo V90, det är så att jag lämnade in bilen för lackering och polering för den bakre delen då vi vart med om en parkeringskrock. När bilen var klar för utlämning till mig så ringer verkstan mig och säger att bilen är klar MEN att dragkroken ''hänger'' lös när dem kör hem den från lackeringen, dem frågar mig om det är något jag vart med om. Svara nej så klart och att det aldrig vart så. Så verkstan lämnade in bilen till Bilia för undersökning för dragkroken det tog dem ca 7 dagar för att få fram svaret.

Det visade sig att en kabel hade blivit fuktskadad och brunnit upp, dem sa att det här hade pågått länge så det var ''omöjligt'' att verkstan hade kunnat orsakat detta. Så dragkroks lampan lyser inte ''orange'' nu när man ska fälla in och ut dragkroken, samt att varje gång man startar bilen nu så får man upp meddelandet att dragkroken är olåst !
Bilia säger att detta är ett känt fel men som inte går på garanti eller reklamation, och försäkringsbolaget vill inte hoppa in och täcka detta då dem inte täcker fuktskador.

Så min fråga till er, vad gör man nu i det här läget? Bilia vill ha 3500kr för att reparera skiten. Är bilia ända utvägen eller tror ni att vanliga verkstäder hade kunnat fixa detta billigare?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1464930
@V90asnan, Som ovan när köpte du den och var det hos bilfirma eller privat?

Ska du låta få den lagad kan du ju ta den till ett https://www.boschcarservice.com/se/sv också, finns ju fler men dessa är nog alltid pålitliga och det är inte alls ovanligt att det är Bosch som levererat kablaget i bilen

Edit: Här på 4:e bilden https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31664223/ ser man att det sitter en kontakt på elmotorn, antar att det är den som ska bytas ut mot en ny som sedan går in in genom karossen som enligt här under punkt 58 https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 0%20Nordic

Fråga efter reservdelsnumret på den kabeln så kan du nog själv byta ut den
av V90asnan
#1465012
Micce1980 skrev: tis 21 sep 2021, 08:06 @V90asnan, Som ovan när köpte du den och var det hos bilfirma eller privat?

Ska du låta få den lagad kan du ju ta den till ett https://www.boschcarservice.com/se/sv också, finns ju fler men dessa är nog alltid pålitliga och det är inte alls ovanligt att det är Bosch som levererat kablaget i bilen

Edit: Här på 4:e bilden https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31664223/ ser man att det sitter en kontakt på elmotorn, antar att det är den som ska bytas ut mot en ny som sedan går in in genom karossen som enligt här under punkt 58 https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 0%20Nordic

Fråga efter reservdelsnumret på den kabeln så kan du nog själv byta ut den
Köpte bilen 29/04-2021 från firma. Kamux
Senast redigerad av 1 V90asnan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1465015
Xanthopteryx skrev: Men, första sex månader ligger bevisbördan hos firman. Konsumentköplagen.
vilket är ovanligt lätt i detta fallet då problemet inte fanns vid köpet...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1465031
Grunden till problemet fanns där vid köp, slitage (förvisso av felkonstruktion men det spelar ingen roll här) som lett till fuktskada och nu sopslut kablage. Att kroken nu "dog" är ju för att det fanns ett fel vid köp.

Då är det Kamux du vänder dig till. Enligt Konsumentköplagen anses fel som upptäcks(uppkommer inom 6 månader från köp av firma ha funnits där vid köp. De har så klart någon form av garanti men KKL trumfar allt som oftast detta.

Kamux är dessutom ansluten till MRF och kommer följa ett ARN beslut om det skulle gå så långt vilket det mycket sällan behöver.

Hör av dig till den som var din säljare först
https://www.kamux.se/garantihantering

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... lhandlare/
https://www.hallakonsument.se/varor-och ... lhandlare/

Du får dock skynda dig för efter denna veckan har det nästan gått 6 månader. Dessutom är det din skyldighet att meddela snarast
av V90asnan
#1465145
Micce1980 skrev: tis 21 sep 2021, 19:43 Grunden till problemet fanns där vid köp, slitage (förvisso av felkonstruktion men det spelar ingen roll här) som lett till fuktskada och nu sopslut kablage. Att kroken nu "dog" är ju för att det fanns ett fel vid köp.

Då är det Kamux du vänder dig till. Enligt Konsumentköplagen anses fel som upptäcks(uppkommer inom 6 månader från köp av firma ha funnits där vid köp. De har så klart någon form av garanti men KKL trumfar allt som oftast detta.

Kamux är dessutom ansluten till MRF och kommer följa ett ARN beslut om det skulle gå så långt vilket det mycket sällan behöver.

Hör av dig till den som var din säljare först
https://www.kamux.se/garantihantering

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... lhandlare/
https://www.hallakonsument.se/varor-och ... lhandlare/

Du får dock skynda dig för efter denna veckan har det nästan gått 6 månader. Dessutom är det din skyldighet att meddela snarast
Yes tack för svar. Kontaktade Kamux redan i måndags 20/09, säljaren hade redan slutat där för 2-3 mån sen. Pratade med ''chefen'' där och han sa att dem endast hade 3 mån garanti, ska kolla upp med ARN.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1465148
@V90asnan, Ja det är den garanti de ger, men den ger sällan mer än Konsumentköplagen som sträcker sig till 6 månader. Det är så de kryper undan det ansvar som är lagstadgat. ARN vill man ej gärna skicka in till då det kommer ta ca 12 månader innan de tar ett beslut.

Så skynda att skicka e-post till [email protected] (Märk den med: "Överklagan beslut + Reg.nr.") och ring sedan upp och kolla så de mottagit och att de behandlar. Efter din beskrivning av felet så skriv typ. Efter kontakt mer er 20/9/2021 hänvisar ni till en garanti som sträcker sig på 3 månader, jag hänvisar till Konsumentköplagen som sträcker sig till och med 6 månader från inköpstillfället och förväntar mig därmed att ni inom snarast återkommer om en lösning på hur detta felet för mig kostnadsfritt avhjälps. Jag behöver få detta ordnat då jag ej kan köra runt med dragkroken så här. Du behöver ej nämna mer än att Bilia har konstaterat fukt och brännskada samt om du har mer dokumentation om detta därifrån.

Svarar de ej inom 48h så skicka påminnelse tills de svarar och ha i åtanke att det är upp till de att hitta en lösning på hur de vill laga felet, du kan så klart önska att låta bilia göra detta. Rent krasst kan du även yrka på milersättningen detta kostar dig också (18.50kr/mil), har du betalt felsökningsavgift till Bilia kan du ej räkna med att få den betalt då det är upp till Kamux att kunna felsöka själv först.

Egentligen konstigt att en bilförsäljare inte har plikt att informera om konsumentköplagen då de uppenbart "lurar" folk med sina garantier.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]