Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1468142
Yes! Jag köpte bilen två veckor sedan! Körde hela 55 mil tillbaka till Gävleborg utan problemer. Bilen är i fint skick och körar härligt.
Föra veckan har jag bara haft två gånger den dog under körning, vi ska bytta hallgivare och hoppas det är problemet (jag läste mycket om det nu och symptomen är desamma).

Bild

Efter det finns några projekt på listan, men inget är akut (utom byta olja och filter och kontrollera bromsarna)
#1468289
Den ser jättefin ut.

En sak att tänka på att göra som kan vara bra, är att byta växellåds och bakaxelolja.
Jag lät göra det på min 940. Oljan köpte jag själv, och lät en verkstad byta. Totalpris ca 1000:- varav 500:- för arbete.

Det är dock viktigt att det blir rätt oljespecifikation. Jag knappade in mitt regnr på Oljemagasinet.se, och dubbelkollade med dem. Man måste veta vilken typbeteckning ens växellåda har. Typ M46, M47, M90 osv.

Här är en direktlänk för din bil. Men kolla med oljemagasinet som sagt, så att det blir rätt.
https://www.oljemagasinet.se/


Bromsvätskan kan vara bra att byta också, om det ej finns nåt kvitto eller annan information om att den är bytt relativt nyligen.
#1468866
Exact, det är planen nu.
Jag köpte olja idag i Biltema:
Den här för växellåda (M47)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000033853

Och den här för bakaxel:
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000036323

Det var lite svårt när jag var i butiken om jag vet inte riktigt skillnaden mellan ATF 4 och 5... hoppas jag hade rätt med den här två? När man söker lite på nätet man hittar en massor olika tips om olja...
#1468887
Hälften är rätt GL5 till bakaxeln är rätt. Växellådan ska inte ha 80w90 olja. Det har varit mycket olika rekommendationer under åren med olja till M47 växellådan. Men senaste rekommendationen är nog motorolja typ 10w30 i norra Sverige och ATF Typ F/G i södra.
Limited slip är för bakaxel med diffbroms.
#1469012
Lucif3r skrev:När vi ändå talar om olja... Hur mycket olja ska det vara i bakaxeln resp. en M47-låda? Båda min 940or skulle nog må bra av lite ny olja i bakaxlarna iaf :-D
M47 vet jag ej, men enligt oljemagasinet, så står det följande på min 940:

1,75 l växellåda manuell (M90 5/1)
7,5l automatisk växellåda (AW 70/71 4/1)

differential bakre 1,6-1,75 l
#1471449
lennarte skrev:Hälften är rätt GL5 till bakaxeln är rätt. Växellådan ska inte ha 80w90 olja. Det har varit mycket olika rekommendationer under åren med olja till M47 växellådan. Men senaste rekommendationen är nog motorolja typ 10w30 i norra Sverige och ATF Typ F/G i södra.
Limited slip är för bakaxel med diffbroms.
Tack för informationen Lennart! Jag ska bringa Limited Slip-oljan tilbaka och tar andra. Du menar venligen olja som denna: https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000022972

Jag bor i Gävleborg, inte säkert om det är Norra Sverige... :-)

Eller kanske jag kan använder den semisyntetisk 10W 40 från Biltema jag ska använder i motorn också istället? :-)
#1471550
RobinBerthier skrev:Eller kanske jag kan använder den semisyntetisk 10W 40 från Biltema jag ska använder i motorn också istället
Ja, det eller automatlådeolja ATF Typ F/G

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]