Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1464337
Hej! Jag är nytt här, så tack för att ni släppte in mig! Jag flytade från Belgien 2 år sedan, så kanske min Svenska kan låta lite konstigt (lär mig fortfarande)! :-)

Anyway, vi är intresserat att köpa en 740 och så en i fint skick i Göteborg som säljs från ett bilföretag (https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... d/93050813). Jag bara så bilen's fordonstatus är avställd sedan november 2020, så kanske den står still sedan nära ett år. Är det något du måste se upp för i så fall?

De är också till salu sedan Juli, så jag vet inte vad "som fångas".

Tack for tipsen!
Robin
#1464377
Priset är avskräckande för säkert 90% av alla potentiella köpare.

November 2020 är ju ingenting. Min 945a hade varit avställd.... 3? år när jag köpte den, + ytterligare ett år i min ägo innan jag bessade den. Den går klockrent, bara bromsarna som behövde bromsas in en hel del.
944an har inte varit bessad sen 2013(avställd 2014), och maskinellt går den som den ska.. Ja, så bra den nu kan gå utan lambdasond :P Inga fastrostade bromsar på den heller...... Kanske för att det inte finns några :P .

Det jag vill få fram är att knappt ett år avställd inte är nånting att hirra upp sig för. Däremot kan det vara bra att kika på *varför* den är avställd. Nedslag på bes? Utebliven bes.? Avställd fast den var bessad? osv. Bästa scenariot är avställd-medans-den-var-bessad, och sämsta är avställd-pga-nedslag-på-bes.
#1464384
Bilen har ingen Ac, men om du kan leva utan det, så är det nog väl investerade pengar. Visst, ser man rent krasst enbart på ålder, så tycker nog många att det är dyrt, men samtidigt så är det oftast en mycket driftsäker bil, och fina exemplar blir mer och mer sällsynta. Man får betala helt enkelt, eller köpa en i sämre skick, och låta nån annan köpa den fina. :-)

Vill du ha Ac så titta gärna på 940. De blir väl lite dyrare, men det kan det vara värt när värmen kommer.
Kolla dock så att Ac funkar. Pruta annars.

För två år sedan köpte jag själv en 940 Classic av sista årsmodell 1998 med dryga 6000 mil, till överpris egentligen, men den har gått klockrent och Ac funkar fint. Jag tänkte som så, att riktigt fina rostfria ex, kostar, det är bara att acceptera, eller köpa nån billigare i sämre skick. Det kostar ju också att fräscha upp en lite halvrisig bil. Driftsäkerheten betalar sig i långa loppet, eftersom den totala ägandekostnaden blir låg. Service kan du göra själv, tex. Bilen du länkar till är ju skattefri också....

Det är faktiskt inte många nyare bilar som kan matcha de sköna stolarna, och låga däckbuller i bilen.

Lycka till.
#1464919
RobinBerthier skrev:Tack för insikterna!
Som Volvo2021 sa, jag tyker - om bilen är i bra skick - det är en bra pris för en enkel och driftsäkert bil.

Jag tror jag ska go west och titta en gång nästa vecka! :-)
Det gör du rätt i. Lycka till!
#1467677
Hur gick det? Köpte du bilen? Jag ser nu att den är borttagen/såld från Blocket.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]