Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1463554
Hej! Har ärvt morfars gamla S90 från 1998 och har två (troligen dumma) frågor som jag inte lyckats lösa ännu:

1. Jag kan inte för livet hitta knappen för att höja och sänka radioantennen, så den är fäst i sänkt läge. Det verkar inte vara en manuell antenn utan en motordriven, men råkar någon veta var knappen sitter? Stereon är SC-805 Premium Sound System, om det spelar någon roll.
2. Kasettadaptern spelar bara ljud på höger sida, någon som vet vad det kan bero på och hur man fixar problemet?

Tacksam för all hjälp!
#1463613
rd350 skrev:Knappen för elanten sitter vänster om ratten, sidan om ljusomkopplaren.
Säger inte emot ovan skrivna, men dom jag "varit med om" har det varit "radio på" som gäller. Dock inte Volvo då. Jobbade i skarven -70 - -80-tal en del med sörre Mercedesmodeller (6 och 8 cyl. modeller) och vi fick då stänga av radion vid service (t.ex kompressionsprov). Annars for antennem upp och ner som en jojo vid varje tändning på, likaså ta bort säkringen till bränslepumpen (K-Jetronic). Detta var importerade bilar från Tyskland som servades och ändrades för den svenska marknaden
#1463627
lennarte skrev: tis 14 sep 2021, 07:54
rd350 skrev:Knappen för elanten sitter vänster om ratten, sidan om ljusomkopplaren.
Säger inte emot ovan skrivna, men dom jag "varit med om" har det varit "radio på" som gäller. Dock inte Volvo då. Jobbade i skarven -70 - -80-tal en del med sörre Mercedesmodeller (6 och 8 cyl. modeller) och vi fick då stänga av radion vid service (t.ex kompressionsprov). Annars for antennem upp och ner som en jojo vid varje tändning på, likaså ta bort säkringen till bränslepumpen (K-Jetronic). Detta var importerade bilar från Tyskland som servades och ändrades för den svenska marknaden
Haha såpass! Det kan ju vara så att antennhissen är paj, elen verkar inte må tipptopp i bilen ;)
#1463772
Signalen att skicka upp antennen kommer från radion. Knappen är till för att dra ner antennen fast stereon är på. Kanske ingen originalstereo som sitter i? Då har du kanske problemet med en dålig inkoppling av den samma....
#1463776
1 Styrs av stereon
2 Spelar den bara på ena när du spelar ett kassettband också? Isåfall är tonhuvudet eller ansltning till det dåligt. Om kassettband spelar som det ska så är det din adapter som är dålig.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]