Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1462169
Jag kör sedan många år på Biltemas semisyntetisk 10W40 (grön dunk) på båda bilarna och även min 90 hk utombordare (Suzuki DF90 -01). Funkar bra och överträffar vad Volvo rekommenderade 1988 när min 754-a (B234F motor) var ny och ligger på samma nivå som VW rekommenderade 2004 till frugans Passat (AWT motor). Suzuki skriver uttryckligen i instruktionsboken att inte använda syntet olja på sina 4-T utombordare. Byter olja minst varje år (2 ggr på VW-n) vilker blir omkring 700 mil mellan byte. Båtmotrer byts alltid varje år oavsett körtid
#1462240
sternmatrozok skrev:Det blir att den byts oftare med icke syntetisk olja? Mobil 2000 är ju mineralolja.
Intervallet på oljebyte är relativt samma oavsett hur många bokstäver eller siffror som benämningen på oljan har. En gång om året
Kör du 6 - 8000 mil om året kan du ha nytta av "super duper mirakel long life olja, men annars inte. Dagens oljor (även dom sämsta) överträffar med råge vad som krävs för "vanliga" människor med "vanliga" motorer och "vanlig" körning
Mobil 2000 är en Semisyntetisk olja. Bra val för vanliig körning, likvärdig Biltenas "gröna dunk" som också "håller" A3/B4 "standard"
#1463921
KalleJ skrev:Finns väl ingen anledning att köra på 10w olja i en b230? 5-40 5-50 med bra pris och byt oftare.
lennarte skrev:Jag kör sedan många år på Biltemas semisyntetisk 10W40 (grön dunk) på båda bilarna och även min 90 hk utombordare (Suzuki DF90 -01). Funkar bra och överträffar vad Volvo rekommenderade 1988 när min 754-a (B234F motor)...
Varför använder du 10w40 jämfört med exempelvis 5w40 som KalleJ nämner?
#1463932
Till dessa motorer (rödblock) rekommenderade Volvo 5W endast för nedåt -30° till -40°. Är temperaturen över -20° är det 10W som gäller. Ska det vara stadigvarande över -5° är det 20W. Sedan rekommenderade dom inte högre än varm tjocklek 40. Det gäller både mineral och syntetisk olja. Jag använder aldrig syntetolja, den är inte värd priset och jag höll på att skrota frugans Passatmotor p.g.a att jag körde den på syntetolja på den tiden jag trodde den var bättre för den typ av motorer
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]

Xc70 koppling brand

För snart 4 veckor sedan så fastnade ko[…]