Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1463937
lennarte skrev:Till dessa motorer (rödblock) rekommenderade Volvo 5W endast för nedåt -30° till -40°. Är temperaturen över -20° är det 10W som gäller. Ska det vara stadigvarande över -5° är det 20W. Sedan rekommenderade dom inte högre än varm tjocklek 40. Det gäller både mineral och syntetisk olja. Jag använder aldrig syntetolja, den är inte värd priset och jag höll på att skrota frugans Passatmotor p.g.a att jag körde den på syntetolja på den tiden jag trodde den var bättre för den typ av motorer
Du menar den här? Som rekommenderar 5w-30 i kallt klimat?
Sen kan du ju försöka hitta en olja med API SF/CC SF/CD :-D om du tror de är bättre att följa serviceboken slaviskt.

5W har bättre kallstartegenskaper. Körs den inte dagligen på vintern så räcker säkert 10W perfekt. Men de finns inga fördelar med 10W jämfört med en bra 5W.

Bild
#1463952
Volvos rekommendationer är för när bilen var ny.
Nu när bilarna är så gamla och slitna vill man gärna ha smörjning så fort som möjligt, därav bör man köra på en lägre kall-viscotet, t ex 5W. Det finns som sagt inga nackdelar med 5W jämnfört med 10W, endast fördelar. Priset på 10W kontra 5W är snarlikt, ofta exakt den samma, så det är ingen ursäkt det heller. ;-)
#1463957
Då börjar det bli komplicerat, hur många minuter är motorn(oljan) -20grader... ?
Sen får man börja kolla diagram och kolla Viskositet-Index vid 40grader osv. för specifika oljor.
Det som sliter mest är en motor utan olja. Så (kall)starter sägs slita mest på motorerna.
Vill du ha tjock olja leta 5w-40 eller 5w-50 med högt VI.

Hänt lite på oljefronten sen -89...
Sen finns det ju delsyntet 5w-40 också, om det promt är det man vill ha.

0W/5W är inte tunnare vid minusgrader än 10w-40 olja är vid arbetstemperatur.
Oljor blir tunnare med högre värme.

Hade jag bott i Norrland hade jag nog testat 0w-40 i en B230.
#1463970
KalleJ skrev: Hänt lite på oljefronten sen -89...
Sen finns det ju delsyntet 5w-40 också, om det promt är det man vill ha.

0W/5W är inte tunnare vid minusgrader än 10w-40 olja är vid arbetstemperatur.
Oljor blir tunnare med högre värme.

Hade jag bott i Norrland hade jag nog testat 0w-40 i en B230.
Bor inte i Norrland, har inte haft -20° mer än typ 10 ggr på dom sista 10 åren. Förra vintern blev det inte ens vinter, det var aldrig under 0° 5 dagar i sträck från oktober till februari. När jag började som bilmek på -60-talet körde man SAE 20 på vintern och SAE30 på sommaren och det byttes olja 2 ggr om året. På -70-talet kom 20W30 olja och då räckte det med 1 gång/året. Syntetolja var okänt då. Den stora skillnaden mellan dagens syntetolja och mineralolja är att syntetolja blir tjockare när den slits, medan mineralolja blir tunnare. Semisyntetisk olja är en medelväg med det "bästa av två världar". Nu menar jag rent slitage, inte spädning av vatten, bensin, diesel, etanol som sker vid framför allt kortare sträckor vintertid. Jag byter olja och filter en gång om året på 745-an (B234F motor) och 2 ggr på Passaten (1,8 turbo AWT mototor) det blir c:a 6 - 700 mil mellan byte. Kör man mer kan man öka intevallet, men alltid en gång om året. Det där med 3000 mil intervall, glöm det, om du inte kör 5 -10000 mil om året. Men byter man bil ofta kan man ju strunta i detta, jag har kört 745-an i typ 13 år nu och den går bättre än någonsin (c:a 50000 mil nu) på etanol och 10W40 semisyntet olja. Haft Passaten i 18 år (22000 mil). Gick över till semisyntetisk olja vid 9000 mil då motorn blivit blivit helt igenkokksad och oljetrycket försvann p.g.a förre ägare inte gjort oljebyte. Efter isärtagning och rengöring an motorn invändigt och rengöring och byte av en del av vevhusventilationen funkade motorn igen. Den stora överasknlngen var att bränsleförbrukningen sjönk med c:a 1 dl/mil, och har legat på c:a 0,85 l/mil sedan dess.
#1464050
Jobbade med oljor en gång i tiden. Var då på kurs en vecka om olika oljor. Kursledaren sa' där att man använder en basolja och ändrar oljan med olika tillsatser för att få den viskositet man vill ha. Han sa'då att använder man en syntetisk basolja är den av "naturen" tjockare än vad man ofta vill ha och med olika tillsatser får man den viskositet man efterfrågar. När tillsatserna slits ut återgå oljan till sin ursprungliga "form". Med mineralolja är det tvärt om.
#1464254
Finns 4-5+ olika typer av basoljor men visst. Mineral oljor blir oil-sludge tidigare än "helsyntet" i vilket fall.
De tre första kan räknas som mineraloljor med olika förfiningsgrader. Grupp 3 olja med inbladning av grupp 4 (pao) kallas ofta helsyntet. Sällsynt och dyrt med rena grupp 4 oljor dok.

Läs på om olje certifieringar istället. T.ex Porsche A40 klassning. Där har du allmänt erkända bra oljor.
#1466418
lennarte skrev:Till dessa motorer (rödblock) rekommenderade Volvo 5W endast för nedåt -30° till -40°. Är temperaturen över -20° är det 10W som gäller. Ska det vara stadigvarande över -5° är det 20W. Sedan rekommenderade dom inte högre än varm tjocklek 40. Det gäller både mineral och syntetisk olja. Jag använder aldrig syntetolja, den är inte värd priset och jag höll på att skrota frugans Passatmotor p.g.a att jag körde den på syntetolja på den tiden jag trodde den var bättre för den typ av motorer
Det låter vettigt. Och med syntetolja menar du inte exempelvis Mobil Super 2000 som kallas "semi-syntetisk"?
#1466429
sternmatrozok skrev:Och med syntetolja menar du inte exempelvis Mobil Super 2000 som kallas "semi-syntetisk"?
Precis, körde på den förut men Biltemas "gröna dunk" är billigare. Var då i alla fall..... Får de vad det blir på nya bilen (Subaru XV e-motion - 21) om 3 - 4 år, den "kräver" (enligt instruktionsboken) A3 - A5 (ska nog vara A3 - B5) Biltemas "gröna" är A3 - B4. Hinner nog kolla på det tids nog.

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]