Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1460808
Har bekymmer enligt rubriken och vet inte riktigt hur jag ska börja felsöka. Vet inte om den drar särskilt mycket soppa men dom runtomkring säger att direkt när bilen går igång så luktar det som ett bränsleverk så det är faschinerande. Till detta så hör även att Slutdämparn blir så satans het att jag inte kunde ha händerna på plåten på bagaget, detta efter typ 10 min körning och kanske 5 min på tomgång. Någon som har nån idé? Kanske varit med om något liknande? Tacksam för svar! MVH
#1461007
Om tändläget står väldigt sent kan motorn (och då avgasröret) bli väldigt varmt. Kan hända om knacksensorn upptäckt upprepade knackningar. Dock ska det bli felkod och motorstörningslampan ska lysa. Tändläget går inte ätt ändra "manuellt", utan datorn sköter det (är motorn ändrat något?). Om knacksenorn "ändrat" tändläget är tändläget kvar i "fel läge" tills felkoden är raderad.
#1461011
Har varken felkoder eller motorlampa som lyser, däremot hade förra ägaren satt tändkablarna fel så den har haft många provstarter på sig innan det uppdagades... Kan det vara så att den "vant sig" med fel tändföljd möjligtvis? Kan ju inte skada med att rensa felkoderna ändå men som sagt, den har aldrig skjutit felkoder på varken tändning eller bränsle. Ska byta tempgivaren och se om jag får någon skillnad på mätaren, det jag blir så fundersam på är att slutdämparen är vart värmen samlar sig! Har kollat så den inte är tät men i övrigt begriper jag inte vad som kan orsaka det.
#1461106
doktordeg1 skrev:Kan det vara så att den "vant sig" med fel tändföljd möjligtvis?
En motor kan aldrig "vänja sig", däremot kan föraren det. Om motorn gått länge på 3 cylindrar kan hela avgassystemet och hela motorn vara fyllt med oförbrända kolväten. Det kan utgöra en olycksrisk och är inte något "att leka med". Om motorn går på alla cylindrar nu så byt olja och filter, där är säkert mer bränsle än olja där. Om det blir bättre så bör det "vädra ut" avgassystemet medans du kör. Byt sedan olja och filter igen inom kort. Kolla sedan att det fungerar med felkoder och lampan, den kan vara bortkopplad. Det ska bli felkod om motorn går på 3 cylindrar
#1463871
Tack för svaret Lennart, jag hade glömt skicka detta men bättre sent än aldrig.

Det hade aldrig slagit mig att bensinen hade gått runt med oljan men när du skrev det trillade poletten ner! Oljan som var i motorn kunde nog lika väl kunnat tanka med, men nu luktar den som en gammal 740 igen, rimligt mycket bensin. Tack för hjälpen!

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]