Sida 1 av 1

95 eller 98 oktan 940 LTT 135 hk?

Postat: mån 23 aug 2021, 19:51
av Volvoold
Vad rekommenderar ni för bränsle till 940 nu när etanolhalten ökar i 95 oktan?
Ska man fortsätta med 95, eller gå över till 98?

Och, blir det problem om man fyller upp den nuvarande halva tanken (95) med 98, eller bör man köra slut på 95 först?

Re: 95 eller 98 oktan 940 LTT 135 hk?

Postat: mån 23 aug 2021, 20:04
av Rådlös
Det minsta problemet du har är etanolhalten! Bry dig inte om den. Om du sedan skall tanka 95 eller 98 oktan avgör väl din ekonomi? Men bilen är väl gjord för att gå på 95 oktan. Fortsätt med det.

Re: 95 eller 98 oktan 940 LTT 135 hk?

Postat: mån 23 aug 2021, 20:45
av Lucif3r
Undrar hur många sånna här trådar vi kommer få närmaste året :-D

Re: 95 eller 98 oktan 940 LTT 135 hk?

Postat: tis 24 aug 2021, 06:42
av Volvoold
Jag är medveten om att den ökade etanolhalten än så länge är marginell, och att bilen är en av dem som klarar den nya utökade etanolhalten.

Men tanken med denna frågan är om bilen på nåt sätt skulle kunna undvika onödigt slitage om jag kör på 98 istället, pga att etanol tydligen fräter på tex slangar och dyl.

Dessutom så kommer ju etanolhalten att öka varje år framöver.

Re: 95 eller 98 oktan 940 LTT 135 hk?

Postat: tis 24 aug 2021, 10:52
av Rådlös
Det vore högst märkligt om etanol skulle "fräta på dina gummislangar!"
För många år sedan, när man började med bränsleinsprutning på motorer insåg man att det behövdes bättre gummislangar. Till förgasarmotorerna hade man oftast ett bränsletryck på 0,2 Bar och liknande. När insprutningen kom var bränsletryck 5 Bar och liknande inget ovanligt. Därför krävdes det rejäla slangar också. Samtidigt såg man till att använda material som tålde etanol. I och för sig inget märkvärdigt för sådana material har funnits länge. Längre än E10 och E85. Förgasarnas gummislangar sprack ofta efter några år. Detta är välkänt. Men bensin som fick "stå still" över tid bildade hartzämnen som tätade dessa mikrosprickor i gummislangarna. När etanolen kom "tvättades" dessa slangar av etanolen och slangarna kunde börja läcka. Sprickorna fanns där redan så det var inte etanolen som orsakade sprickorna, Den bara öppnade dom.
Om du är orolig för detta, trots att du har ISO-certifierade gummislangar som tål etanol, så kan du byta bränslefilter för säkerhets skull. Om du gör detta så kan du experimentera lite. Tag en röravskärare, en sådan som rörmokarna har med vassa rullknivarar, öppna det gamla filtret och notera vad det innehåller (förutom papper) När du sedan har kört på E10 några bekymmersfria år och mil gör du likadant med ditt "nya filter och tittar vad det finns i det. Du lär inte hitta några gummislangar i alla fall.

Från förgasarbilarnas tider fanns det också korkpackningar. Det var pressade korksmulor som var blandade med ett lim. Det limmet kunde lösas upp av etanol. Hur många korkpackningar har du i bränslesystemet i din motor i dag?

Det finns ett ordspråk: Allt som tål bensin, tål också etanol!
Det ligger mycket i detta uttrycket.

Kolla den här filmen:

Den är flera år gammal och lite dålig skärpa och ljussättning. Men budskapet är tydligt.

Re: 95 eller 98 oktan 940 LTT 135 hk?

Postat: tis 24 aug 2021, 11:11
av White
Jag har alltid kört på 98 och kommer så att fortsätta.

Du kan lugnt blanda 95 och 98.

Re: 95 eller 98 oktan 940 LTT 135 hk?

Postat: tis 24 aug 2021, 19:44
av Lucif3r
Det är ju främst när man byter bränsleslangar som man måste vara noga med att köpa slangar som tål E85. Orginalslangarna klarar i regel 100% E85 i många många år.

Det finns absolut ingen som helst anledning att hirra upp sig över E10, eller E15, eller E20, eller vad som nu kommer i framtiden.