Sida 1 av 1

Strul med B230FK

Postat: sön 22 aug 2021, 18:18
av Tenco
Tjohej.
Min B230 krånglar (ovanligt ;-) ). Nu har jag helt slut på ideér om vad som är fel.
Avgaserna är vita så det är kylarvatten i avgaserna. Topplocket är planat. Ny topplockspackning från Mekonomen.
Ny insugspackning och nya avgaspackningar. Lambdalampan lyser i mätarhuset.
Om man stryper kylarvattnet till turbon så blir det ingen skillnad, lika vita avgaser endå så turbon kan nog uteslutas.
Motorn går hur fint som helst, det är bara att den bolmar ut vita avgaser.
Har testat att dra åt toppen 90 grader extra på varje bult utöver det vanliga, och det finns inget läckage vid insuget.

Är helt jävla fast, om det inte kommer nå tips blire ny motor i skiten :-(

Re: Strul med B230FK

Postat: sön 22 aug 2021, 19:25
av Marlboroman
Spricka i toppen skulle kunna förklara röken om det försvinner vatten.

Är det vanliga toppbultar du har? Att dra såna extra är dumt. Desto mer man drar efter sträckpunkten desto sämre sitter toppen och desto närmare kommer man där det säger snäpp och bultarna går av. Har man stum bult så ska dem efterdras efter varmkörning, men inte hårdare än vad som anges.

Re: Strul med B230FK

Postat: tis 24 aug 2021, 17:53
av Tenco
Lutar mot sprucken topp. Allt annat leder till inget

Re: Strul med B230FK

Postat: tis 24 aug 2021, 19:39
av lennarte
Om topplocket är planat, är det extra viktigt att gängrensa i hålen så inte skruvarna trögar. Då blir momentet helt fel, och rätt vinkel hjälper inte