Sida 1 av 1

Dåligt kylarlock?

Postat: fre 20 aug 2021, 17:50
av ludvig1
Dagen efter en långkörning på nästan 40 mil märkte jag att el-kylfläkten konstant var igång. Under huven såg jag att kylvätskebehållaren var helt tom! Det gick att hälla i nästan 3 liter vätska. Dagen efter det åkte jag och köpte ett nytt kylarlock och hem igen (inte ens 1 mil). Kylvätskebehållaren tom igen, typ 1 liter vätska gick i den här gången. Nu, 10 mil efter att jag har bytt kylarlock har den inte druckit en droppe glykol.

Kan det verkligen vara så enkelt att det bara var ett dåligt kylarlock eller har jag ett annat problem? Det förra var ett gammalt grått lock (som inte ska vara så bra?). Jag ser inga tydliga tecken på att topplockspackningen gått. Inte heller är det blött under bilen.

940, B230FK, 1995

Re: Dåligt kylarlock?

Postat: fre 20 aug 2021, 18:42
av frasse4
Om locket inte kan hålla trycket så sjunker kokpunkten ganska mycket så då kokas vattnet bort snabbt. Om du sätter på det gamla locket och kör motorn varm kan man höra att det pyser om locket är kasst.

En varning dock att aldrig öppna locket när motorn är varm man kan skållas allvarligt

Re: Dåligt kylarlock?

Postat: fre 20 aug 2021, 19:28
av ludvig1
Tack för tipset! Ska prova det!

Re: Dåligt kylarlock?

Postat: fre 20 aug 2021, 23:03
av Lucif3r
Utan tryck i systemet sjunker kokpunkten till 100c, vilket är under normal drifttemperatur ;-)

Med tryck(läs: normalt fungerande kylsystem) ligger kokpunkten istället på runt 120-130c