Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1459946
Jag vet att det finns mängder med trådar om att trimma b230 men har några frågor som jag inte hittat svar på, länka gärna trådar om det finns.
Har en 740 88a b230f och undrar hur många extra hk kan man få ut genom att bara byta kamaxel? Alltså ha kvar 530 toppen och original grenrör. Vilken kam skulle passa bäst?
Kan man få 10-15hk mer hade de vart perfekt, känns som att det är det som saknas.
Vad skulle det kunna göra i bränsleförbrukningen om man inte ändrar körsätt? Ligger på 0,8 l/mil nu med mest landsvägkörning. Nöjd om jag klarar mig under litern per mil.
Mvh Elias
#1459983
Det är klart att det går att locka fram lite mer effekt med en annan kam. 10hk är ingen omöjlighet att få ut. Beror ju en del på vad man är ute efter rent karaktärsmässigt också. En A eller en V/VX/VX3 hade jag siktat på.
#1460033
Med bara en kam är det inte direkt effektökning det handlar om, utan snarare ändring av momentkurvan det handlar om. Det kan upplevas som mer effekt, men även mindre, trots att toppeffekten egentligen är oförändrad.
En VX3 kam t ex har ett rätt kasst botten drag, men desto mer i mellanregistret, typ 3k rpm till ca 6k rpm.
#1460040
Jag vill ha mer effekt när jag drar tungt och för omkörningar. Så vill ha ökad effekt från botten. Hört att k kammen ska ge mer effekt över hela registret, men gör det någon skillnad med omoddad topp? Eller behöver den portas för att göra skillnad?
#1465317
Jag har kommit över en 531 topp med vx3 kam, så blir ändå att byta hela toppen. Men toppen kommer från en 940 med LH 2.4 insprutning, och min bil har LH 2.2. Har förstått att det skiljer i kompression bland annat, så undrar om det går att bara byta toppen, och om det kommer öka från 116 till ca 130 hk med lh 2.2 insprutningen?
#1465381
Det går att bara byta toppen+kam, grundprincipen är ju oförändrad(tändning, luft, bränsle). Det kan skilja lite på tändkurvan mellan mjukvarorna, men det är nog marginellt.
Det du kommer märka är lite sämre bottendrag än innan, men desto mer drag i mellan till hög-registret. VX3-kammen vaknar inte till liv fören vid ca 3k rpm, och när den vaknar känns det typ som ett ytterst ytterst litet turbo-ladd :-D

Med det sagt så är en orginal B230FB(som topp och kam kommer ifrån) rätt trevliga överlag, helt klart överlägsen B230F och B230FD. Hurvida du kommer få ut alla 131hk som B230FB har är väl tveksamt, men när det gäller sugmotorer ska man inte stirra sig blind på toppeffekt, utan man ska titta på momentkurvan istället. Dvs vart i registret effekten finns. Och det är ju 99% en smaksak och beroende på hur man kör.
#1465396
Det låter ju bra, men hur ser nm kurvan ut? Vill inte att den ska bli trögare när jag drar tungt, men det kanske blir så på bekostnad av att den drar bättre på höga varv?
Går det att kompensera lite, genom tex planing och extraktorgrenrör?
Undrar även om jag borde använda fördelaren som sitter på 531 toppen eller original?
#1465420
Jag drog mycket tunga lass med min förra 945a(B230FB, manuell) och den tuffade på bra faktiskt. Inte i närheten av min T5a givetvis, men helt ok :-)

Kompensera tror jag inte det finns mycket för, det är ju en annan kam som gäller då i första hand.
Jag föreslår att du helt enkelt provar, jag betvivlar starkt på att det kommer bli sämre med 531a och VX3 iaf.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]