Sida 1 av 1

Fråga om kamremsbyte på B234

Postat: ons 04 aug 2021, 16:55
av ErikZäta
Jag håller på att byta kamrem på min B234. Jag har följt en guide på nätet https://www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm. Som jag förstår den så ska jag behöva kika under vevaxeldrevet för att hitta markeringen när jag ska nolla motorn. Nu när jag fått isär motorn och kikar på hur det ser ut på bilen tycker jag det ser ut att finnas en annan markering. Den markeringen är på ovansidan av drevet. Den stämmer också när jag ställer in kamdreven vid sina markeringar.
Frågan är alltså om det jag ringat in i bilden är markeringen jag kan använda?

Nästa fråga är hur jag ska kunna pressa ihop spännaren? Den ser ut att vara närapå helt ihop spänd redan. Några tips hur jag ska göra det?

Tacksam för hjälp.

Re: Fråga om kamremsbyte på B234

Postat: tor 05 aug 2021, 07:24
av lennarte
Du ska lossa muttern i spännhjulet, pressa ihop fjädern och sätta en spik i hålet som kommer fram i pinnen.
Har du balansremmen kvar så sått inte tillbaka den, den är mest till bessvär och håller inte lika länge som kamremmen. 0-märket på motorn sitter på en plåtbricka med ett hack i såm ska stämma mot en pil i blocket. Dka se om jag kan hitta bilderna jag tog när jag bytte 2013

Re: Fråga om kamremsbyte på B234

Postat: lör 07 aug 2021, 10:34
av ErikZäta
Tackar. Jag hittade markeringen och en annan guide på nätet. Markeringen är som du skrev ovanför vevaxeldrevet. Jag fick ihop det! :)

Re: Fråga om kamremsbyte på B234

Postat: lör 07 aug 2021, 14:09
av Jonteberström
Hej, jag har en 945 ftt från 93. Bilen har stått i tre år och jag fick igång den för ett tag sen. När jag senast var ute och körde gick allt fint tills bilen parkerades och stod i 30 minuter. Därefter ville den inte starta. Bränslepumpen (främre) som är nybytt surrade inte längre. Vad kan detta bero på? När man låter bilen ”vila” ett par timmar går bränslepumpen hur fint som helst och bilen startar.

Re: Fråga om kamremsbyte på B234

Postat: lör 07 aug 2021, 23:16
av Rådlös
För att bränslepumpen och tändsystemet skall jobba krävs det en fungerande signal från vevaxelgivaren. Utan den signalen fungerar endast startmotorn. Inget annat. Har du kollat vevaxelgivaren som kan glappa i kontakterna.
Sedan kom du nog lite fel med ditt inlägg. Du skulle ha gjort ett eget inlägg med dina frågor i en egen tråd. Nu hakade du bara på en befintlig tråd som handlade om något helt annat. Den som använder sökfunktionen kommer nog inte att hitta din tråd. Vi hoppas en moderator kan flytta din tråd så att din fråga kommer upp på rätt ställe. Och förhoppningsvis ser någon erfaren och kunnig din fråga och vederbörande kanske har "rätt svar direkt på tungan".