Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ErikZäta
#1457278
Jag håller på att byta kamrem på min B234. Jag har följt en guide på nätet https://www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm. Som jag förstår den så ska jag behöva kika under vevaxeldrevet för att hitta markeringen när jag ska nolla motorn. Nu när jag fått isär motorn och kikar på hur det ser ut på bilen tycker jag det ser ut att finnas en annan markering. Den markeringen är på ovansidan av drevet. Den stämmer också när jag ställer in kamdreven vid sina markeringar.
Frågan är alltså om det jag ringat in i bilden är markeringen jag kan använda?

Nästa fråga är hur jag ska kunna pressa ihop spännaren? Den ser ut att vara närapå helt ihop spänd redan. Några tips hur jag ska göra det?

Tacksam för hjälp.
Bilagor
kamdrev_ritad.jpg
kamdrev_ritad.jpg (1.06 MiB) Visad 877 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1457369
Du ska lossa muttern i spännhjulet, pressa ihop fjädern och sätta en spik i hålet som kommer fram i pinnen.
Har du balansremmen kvar så sått inte tillbaka den, den är mest till bessvär och håller inte lika länge som kamremmen. 0-märket på motorn sitter på en plåtbricka med ett hack i såm ska stämma mot en pil i blocket. Dka se om jag kan hitta bilderna jag tog när jag bytte 2013
#1457766
Hej, jag har en 945 ftt från 93. Bilen har stått i tre år och jag fick igång den för ett tag sen. När jag senast var ute och körde gick allt fint tills bilen parkerades och stod i 30 minuter. Därefter ville den inte starta. Bränslepumpen (främre) som är nybytt surrade inte längre. Vad kan detta bero på? När man låter bilen ”vila” ett par timmar går bränslepumpen hur fint som helst och bilen startar.
av Rådlös
#1457834
För att bränslepumpen och tändsystemet skall jobba krävs det en fungerande signal från vevaxelgivaren. Utan den signalen fungerar endast startmotorn. Inget annat. Har du kollat vevaxelgivaren som kan glappa i kontakterna.
Sedan kom du nog lite fel med ditt inlägg. Du skulle ha gjort ett eget inlägg med dina frågor i en egen tråd. Nu hakade du bara på en befintlig tråd som handlade om något helt annat. Den som använder sökfunktionen kommer nog inte att hitta din tråd. Vi hoppas en moderator kan flytta din tråd så att din fråga kommer upp på rätt ställe. Och förhoppningsvis ser någon erfaren och kunnig din fråga och vederbörande kanske har "rätt svar direkt på tungan".

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]