Sida 1 av 3

Dör efter gas släpp eller frikoppling Volvo 940 turbo års 1998

Postat: tis 03 aug 2021, 19:58
av LrsN
Hej som rubriken lyder så har jag en Volvo 945 1998 full tryckare, som dör vid fri koppling och efter man släppt gasen, jag vet att det finns massa trådar om detta redan men inget som hjälper mitt problem ..
Jag har kollat läckage i hela motorrummet vad jag tror.. ;-)

Rengjort och smörjt tomgångsmotorn
Bytt packning och rengjort spjällhuset
Sprutat startgas runt insugs packningen men ingen reaktion där,
Ultraljuds tvättat spridarna
Kollat kammremmen både två och tre gånger
Bytt alla små vakuum slangar
Bytt vevaxelgivare
Testat 3 olika luftmassemätare

Sitter r spridare på nu, med chip, och 3”lmm
Och en återcirkulerande dump och en t3t4 turbo
Men hade även detta problemet innan..
Kan tillägga att den har en jämt och fin tomgång iallafall :P
Helt slut på idéer .. någon som har nått bra tips får jätte gärna höra av sig , jag blir inte klok på detta :bored:

Re: Dör efter gas släpp eller frikoppling Volvo 940 turbo års 1998

Postat: tis 03 aug 2021, 22:52
av Marlboroman
Är du säker på att intercoolern är hel? Har du provat att ta bort dumpen och plugga alla anslutningar och kört så för att se om det är någon skillnad? Dumpen rätt inställd och vettigt monterad?

Re: Dör efter gas släpp eller frikoppling Volvo 940 turbo års 1998

Postat: tis 03 aug 2021, 23:08
av LrsN
Tack för tipset , ska kika på intercoolern imorgon, antar jag ska kika efter sprickor och liknande ? Dumpen ska det inte va några fel på, testade en Bosch orginal också men lika även där , men kan prova att plugga allt också :)

lägger med en bild där också på dumpen
LÄNKTEXT

Re: Dör efter gas släpp eller frikoppling Volvo 940 turbo års 1998

Postat: ons 04 aug 2021, 00:21
av Marlboroman
Original intercooler trycker inte om när man börjar vrida upp laddtrycket. Så tankarna brukar kunna släppa från cellpaketet. Kan vara jäkligt svårt att upptäcka om det hänt, för ibland visar det inte sig förens över ett visst tryck.

Re: Dör efter gas släpp eller frikoppling Volvo 940 turbo års 1998

Postat: ons 04 aug 2021, 00:28
av LrsN
Kanske borde köpa en eftermarknads ic istället och testa med, sjukt störande problem iallafall .. vet inte mer vad jag ska felsöka riktigt .. borde jag få någon reaktion med startgas runt insuget om packningen är skrot ?

Re: Dör efter gas släpp eller frikoppling Volvo 940 turbo års 1998

Postat: ons 04 aug 2021, 11:44
av Marlboroman
Du borde få en reaktion på startgasen, men om insugspackningen är dålig så borde den gå dåligt oavsett. Du har inte möjlighet att låna en ic av någon att testa med?

Du skriver också att du hade detta problem innan. Innan vad?

Re: Dör efter gas släpp eller frikoppling Volvo 940 turbo års 1998

Postat: ons 04 aug 2021, 12:15
av LrsN
Hej igen, jag ska försöka fixa fram en ic att kolla med, står just nu i garaget och pockat bort ic, tänkte Biltemas universal kanske kunde passa ganska bra här annars, ja precis, innan jag började små trimma lite

Märkte dock att ic’en verkar vara punktad i nederkant , typ som att laga små hål? Är det så orginal från fabrik?

Re: Dör efter gas släpp eller frikoppling Volvo 940 turbo års 1998

Postat: ons 04 aug 2021, 22:27
av Marlboroman
Tittade i botten på min ic och den hade också såna där hål i undre täckplattan. Men det är inte hål in i själva ic'n.

Re: Dör efter gas släpp eller frikoppling Volvo 940 turbo års 1998

Postat: tor 05 aug 2021, 00:36
av LrsN
Såg skumt ut med alla svets loppor bara .. imorn ska jag plugga dumpventilen och prova igen, är det jätte skadligt att ladda på utan dump ?

Re: Dör efter gas släpp eller frikoppling Volvo 940 turbo års 1998

Postat: tor 05 aug 2021, 06:27
av Lucif3r
Det ska finnas åtminstonde ett hål i botten av IC'n. Det är ett typ av dränage för kondens och oljedimma. Jag har dock inte kikat på hur det ser ut på 940 IC, men dom brukar sitta mot en kant. Detta hål brukar dessutom nästan alltid vara igengeggat :-D Det har ingen egentlig betydelse i praktiken, bilen kan bli att småpuffa lite blårök nångång ibland bara.

En turbobil som dör när man släpper gasen, speciellt om turbon laddar, brukar vara att bilen förväntar sig luft från dumpen som inte kommer, t ex pga. läckage eller att man varit dum och monterat en öppen dump. Luften man dumpar är med i styrboxens beräkningar, och försvinner den luften någon annanstans så kommer bilen momentant gå väldigt fett. På orginalbilar brukar detta visa sig att bilen tappar typ all kraft en stund, men börjar man skruva upp laddet - och framförallt bränslet - så är risken överhängande att bilen tokstorknar helt istället.

Det här var väl inte direkt svar på din fråga, men det kanske kan hjälpa dig på traven ändå :-)

Det du skulle kunna göra iofs, är att t ex rycka LMM och tvinga in bilen i sitt nödprogram, och se om den fortfarande dör vid gassläpp.