Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1457288
"Varför håller biltillverkaren eller dess representant tyst när bilägarna tvingas tvingas göra något annat än rekommenderat?"

Därför att det är ofarligt att köra på E10!
Det är bara dom som inbillar sig att det är farligt som larmar och vill höras. Vi som vet av erfarenhet bl.a och håller tyst bryr oss inte om det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1457290
Kompatibilitetslistor finns redan. Kort sagt kan ALLA direktinsprutande Volvos köras på E10 med 100% garanti. Enda undantaget är GDI motorn i första gen. S/V40, men även den kommer FUNGERA på E10, dock kanske inte riktigt helt 100 i alla lägen. Men GDI-motorn är ju skräp och inte "Volvo", så den räknas inte :P
av 20FJan
#1457399
bilman skrev: ons 04 aug 2021, 17:29 När bilen tillverkades -97 fanns inta 10% etanol i 95oktan som är rekommenderad.
Jo det fanns och har använts i andra länder längre. Jag minns det eftersom det är året jag började övningsköra. OK körde reklamkampanjer om hur etanolen förbättrade förbränningen och gjorde så avgaserna blev renare. Förbrukningen skulle inte stiga för att etanolen gjorde motorn effektivare.
https://www.ok.se/historia/miljofokus/f ... -drivmedel

” Sedan 1997 erbjuder OK bensin med etanolinblandning. Till en början var etanolinblandningen 10 procent, men EU-regler gjorde att man år 2000 fick sänka etanolnivån till 5 procent”
av bilman
#1457404
Rådlös skriver om perioden då E85 var upphausad. Volvo var största tillverkaren. Vart tog E85 bilarna vägen? Läs reportaget SvD 29/4-2014 om motorhaveri, volvo ägare som själva fick bekosta skadorna och volvo ansvariga undanflykter i intervjun.
av 20FJan
#1457409
Det har nog varit värre och dyrare problem med dieselbilars spridare, kopplingar och partikelfilter men det har det inte skrivits så mycket om konstigt nog… ford säljer E85-alternativ idag, själv kör jag två etanolbilar (Volvo köpt för 2,5 år sedan, kört 3500 mil och Chrysler i 5 år 7000 mil) idag utan problem, innan blandtankade jag som sagt också utan problem. Året om.
av Lövet
#1457410
Känns som du redan bestämt dig och det spelar ingen roll vad som skrivs. Volvo har för övrigt ingenting med beslutet att gå över till e10 att göra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1457543
bilman skrev: tor 05 aug 2021, 10:17 Rådlös skriver om perioden då E85 var upphausad. Volvo var största tillverkaren. Vart tog E85 bilarna vägen? Läs reportaget SvD 29/4-2014 om motorhaveri, volvo ägare som själva fick bekosta skadorna och volvo ansvariga undanflykter i intervjun.
Allt detta tjafs om vad som fungerar eller inte fungerar i våra bilar har alltid funnits och blossar alltid upp vid tillfällen som nu. Påhejat av bränslebolagens lobbyister. Själv körde jag en helt original Volvo 144 -72 på E85 från c:a 2002 till 2008 utan problem, förutom kallstartproblem på vintern (körde bensin 2 månader om året) . Från 2008 och fortfarande kör jag Volvo 745 -88B på E85 året om (extra kallstartanordning) och har aldrig haft etanol relaterade problem. Läs gärna detta från Wikipedia

En blandning av 25 % bensin och 75 % etanol, vad som idag skulle kallas "E75", såldes från år 1927[6] och framåt i Sverige under produktnamnet bentyl.[7] Motivet bakom detta var inte omsorg om miljön, utan att minska beroendet av importerad petroleum; så kallad sulfitsprit fås som biprodukt från massaindustrin och fanns därför som inhemsk råvara. Motoreffekten hos blandningen var dock mycket dålig, energiförbrukningen ökade med 35 %, motorerna måste förvärmas för att fungera och så vidare, vilket ledde till att blandningen inte fick någon större användning. Under andra världskriget fick dock lättbentyl (ibland förvirrande nog även känd som bentyl[8]), som var en bensinvariant med 25 % etanolinblandning (det vill säga E25) och avsedd för användning i bensinmotorer utan vidare justeringar, en vidare användning. Under krigsåren tog man även fram andra etanolinblandade bränslen som bentol och motyl.[7] Motyl var baserat på bensin från skifferolja. Etanolinblandningen upphörde i mitten av 1950-talet.[9]

Fram till 1960-talet fick bentyl, även kallad motorsprit, skattelättnader[10] - något som återkommit under 2000-talet men nu av miljöhänsyn. Etanolens oktanhöjande egenskaper framhölls också i marknadsföringen, i en tid då tetraetylbly annars tillsattes för att få upp oktantalet.

Fler tidiga exempel:

1826 – Amerikanen Samuel Morey uppfann en förbränningsmotor som drevs av etanol och terpentin.
1860 – Nicholas Otto använde etanol som drivmedel i en del av sina bilmotorer.
1896 – Henry Ford konstruerade sin första bil, "quadricykeln", avsedd att köras på ren etanol.
1908 – Henry Fords T-modell var i praktiken inte bara världens första bil, utan dessutom världens första "flexifuel"-konstruktion. Den kunde köras både på etanol, bensin eller en blandning av de två. Henry Ford lät även plantera stora majsodlingar för att försörja sina fordon med etanol
.
Så etanol i bilmotorer är inget nytt..... 😄😄

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]