Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1456907
Av olika anledningar är jag inte alls förtjust att hälla E10 i min 945-97. I instruktionsboken sidan 8:7 står det att rekommenderat oktan är blyfritt 95. Läser man olika inlägg här och där så är det ingen som bryr sig om instruktionsboken. Har t.o.m läst inlägg som säger att 60% etanol i bensinen är OK i Volvo efter 1976. Horribelt! Förutom politiska, skattemässiga, högre priser, orsakar rost då etanol binder vatten ( stackars norrlänningar vintertid) , angrepp mot gummimaterial, täppta spridare etc (allt läst i inlägg) så struntar man i rekommenderat oktan. Om lästa inläggen är fel eller rätt vet jag inte men osäkert är det. Tänker i alla fall köra med 98oktan = ta det säkra före det osäkra. Någon som håller med?
av KalleJ
#1456910
Folk sa ju exakt samma sak när man började med etanol i 95oktanen :nerd: .
Då skulle alla tanka 98 utan etanol.
Det är knappast så att alla bränslesystem håller sig felfria för att man kör med 5% etanol istället för 10%

Jag rekommenderar dig börja köra på Akylatbensin istället :-D

Det som är riktigt sjukt är att vi importerar etanol från England och exporterar våran egna etanol. :bored:
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#1456939
Lucif3r skrev:5% extra blandning kommer inte göra ett dugg skillnad.
Hur många procent skulle göra skillnad?

KalleJ skrev:Det som är riktigt sjukt är att vi importerar etanol från England och exporterar våran egna etanol. :bored:
Varför är det riktigt sjukt?
av Rådlös
#1457024
Då på 2005, -06, -07, -08 och några år till lät det likadant om faror och priser m.m. Dom flesta som var emot då, var dom som aldrig hade prövat att köra på etanol, blandat eller E85. Än mindre ägt någon FFV eller garagekonverterad bil. Inte heller blandtankat någon bil. Dom hade hört på fikaraster eller läst i kvällspressen om någons jobbarkompis kusins morsas tidigare sambos garagegranne som fick väldiga problem när han hade åkt i en etanolbil. Ungefär den nivån var det i debatten.

I den här tråden ser jag några signaturer som är erkända etanolbilister. (Heja!) Hoppas det är många fler i dagens debatt.

Jag själv: Körde blandtankat 30% etanol i en Volvo 245 -92. Jag rörde inte en skruv i motorn i det avseendet. Bilprovningen hade inget att klaga på. Detta gjorde jag i mer än 5 år, eller i mer än 5000 mil. Jag gav bort bilen till en anhörig som fortsatte i 3000 mil med samma blandningsprocent.
Om någon undrar: 30% märktes inte alls på förbrukning eller startvillighet. Allt fungerade som det var avsett när bilen var ny. Efter detta körde och ägde jag en Volvo V70 2.0F -08. Alltså en fabriksbyggd FFV (Volvo och Fordspråk för E85-bilar) Jag tankade aldrig annat än E85 i den. Den gick också som det var tänkt från början. Den körde jag i 12000 problemfria mil. Nu är jag inne på FFV nr 2. En Ford Kuga Ecoboost E85 -20. Också enbart på E85. Det närmar sig 2 år sedan jag hämtade ut den och jag har kört ungefär 1750 mil med den. Problemfria mil!
av Rådlös
#1457034
Ett tillägg här: Vi har haft E10 förut i Sverige. Det var i början på nittiotalet, men det var lite geografiskt begränsat till östra Svealand och en bit ner i östra Götaland. Troligen var det inte heller alla bränslebolag som hade det? Detta var inte så allmänt känt. Det var ingen större sensation på den tiden. Dom berörda bilisterna körde sina bilar som fungerade ändå, utan vetskap om någon etanol. När vi gick med i EU 1994 fick vi sluta med det, för i EU's regelböcker fanns det inget om etanolinblandning.
När Finland skulle införa E10 för några år sedan var deras kvällstidningar fyllda med tabeller på vilka bilar som skulle haverera eller ännu värre, explodera. Det förutspåddes att vägkanterna och dikena skulle fyllas med bilvrak.
Vad hände när E10 infördes? Inte ett piss! Alla bilar rullade vidare på E10 och gör så än i dag.
av 20FJan
#1457036
E10 är 95-oktan. Du kan lugnt tanka vidare med det. Gamla bilar får problem och det är lätt att skylla på bränslet. Har själv en Honda -92 som jag blandtankar till och från sedan 2006, provade även konvertera med BTR 2007 men plockade bort det då soppapumpen inte klarade högre tryck. Den har inga bränslerelaterade problem utan går hur bra som helst fortfarande. Gräsklipparen med förgasare har också fått prova ca 50/50 till och från sedan 2013 och den klagar inte.
Såklart kan den som mår bättre av det tanka 98, men det är bara en ekonomisk förlust om inte bilen ska ha det.
av bilman
#1457281
När bilen tillverkades -97 fanns inta 10% etanol i 95oktan som är rekommenderad. Personligen har jag inte sett Volvo gå ut med ett pressmeddelande om hur det förhåller sig med den saken. Volvo har närmare en miljon ägare i Sverige. Bara i de få tilläggen här finns tre olika åsikter. Varför håller biltillverkaren eller dess representant tyst när bilägarna tvingas tvingas göra något annat än rekommenderat?
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]