Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
#1456437
Med all den erfarenhet som finns här, undrar jag om någon kan förklara orsaken till detta.
Bilen har ju multilinbakvagn (delad bakaxel). Infästning av kardanstången till plattan på "bakaxelklumpen" sker med 4 insexbult. Beroende på hur jag vrider stången , kan jag alltså välja 4 monteringslägen, då avstånden mellan hålen är lika. Beroende hur jag monterar, kan jag vid körning känna olika mycket obalans i bilen. Varför? Det måste finnas någon obalans i klumpen, som ibland samverkar med någon obalans som finns i stången, men vad? Detta gjorde sig påminnt först, när jag för ett år sedan bytte bakaxelklumpen för att få utväxling 3:31 (samma kardanstång används).
#1456544
Kardanaxeln är ju försedd med vanliga knutkors. Den främre delen är försedd med splines för att ta upp längdförändringar. Kolla så att gafflar i knutkors på denna främre del, ligger i plan med varandra. Det är ju lätt hänt om man drar isär kardanen vid den splinsade delen, att vid återmontage respektive kardandel(av den främre delen) kommer i ett nytt, annat läge. Detta ger garanterat jobbiga vibrationer.
#1456612
Hasse53 skrev:Det är ju lätt hänt om man drar isär kardanen vid den splinsade delen, att vid återmontage respektive kardandel(av den främre delen) kommer i ett nytt, annat läge. Detta ger garanterat jobbiga vibrationer.

Detta borde nte kunna hända . 7/900 hade en splins "borttagen" så det passar bara på ett sätt. Förmodligen är det samma på 960. Men, det kan vara ett dåligt kors. Om det glappar i eller är "slitspår" i dom blir det vibrationer. Även dom bakre drivaxlarna kan ju "strula".
#1456974
Lennart har rätt, det han skriver om splinesen mellan de olika delarna av av kardanstången, så den kan inte ihopmonteras fel. Korsen byttes inte ut i samband vid utbytet av den nya "bakaxelklumpen" och inte heller drivaxlarna i bakaxeln. Förstår därför fortfarande inte varför jag fick en obalans just vid utbytet av klumpen och att obalansen förändras vid olika montage. Att obalansens storlek förändras hur kardanstången monteras, måste väl betyda att obalanser samverkar. Vad i en bakaxelklump kan ge obalans? Drivaxlarna i bakaxel roterar ju fritt från delarna i klumpen. Det enda som är statiskt vid hopmonteringen av kardanstången och klumpen är ju infästningsplattan/medbringaren , muttern och pinjongen på klumpen. Kan det var obalan i medbringaren? Vad menar första skrivaren med ett jack i medbringaren? I detta fall ser medbringaren felfri ut. Det måste var långsökt att en ny pinjong är skev?
Denna typ av obalans måste vara ovanligt, annars hade man ju måst balansera allt monterat på bilen, en omöjlighet vid serieproduktion.
Kan det vara någon ide´att prova med olika montagelägen av balanseringsvikter på stången nära bakaxeln?
Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]