- fre 30 jul 2021, 06:53
#1456437
Med all den erfarenhet som finns här, undrar jag om någon kan förklara orsaken till detta.
Bilen har ju multilinbakvagn (delad bakaxel). Infästning av kardanstången till plattan på "bakaxelklumpen" sker med 4 insexbult. Beroende på hur jag vrider stången , kan jag alltså välja 4 monteringslägen, då avstånden mellan hålen är lika. Beroende hur jag monterar, kan jag vid körning känna olika mycket obalans i bilen. Varför? Det måste finnas någon obalans i klumpen, som ibland samverkar med någon obalans som finns i stången, men vad? Detta gjorde sig påminnt först, när jag för ett år sedan bytte bakaxelklumpen för att få utväxling 3:31 (samma kardanstång används).
Bilen har ju multilinbakvagn (delad bakaxel). Infästning av kardanstången till plattan på "bakaxelklumpen" sker med 4 insexbult. Beroende på hur jag vrider stången , kan jag alltså välja 4 monteringslägen, då avstånden mellan hålen är lika. Beroende hur jag monterar, kan jag vid körning känna olika mycket obalans i bilen. Varför? Det måste finnas någon obalans i klumpen, som ibland samverkar med någon obalans som finns i stången, men vad? Detta gjorde sig påminnt först, när jag för ett år sedan bytte bakaxelklumpen för att få utväxling 3:31 (samma kardanstång används).