Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1455996
Hej! Jag var ute och körde min 744 i regnet igår. Efter några mil så började den gå ojämnt. Motorlampan eller lambdalampan eller va man nu kallar den började lysa. Jag körde hem och började undersöka felet idag.

Felsökningen gav felkoderna 2-1-2 (Lambdasondsignal) 1-1-3 (Lambdareglering vid övre gräns) 1-2-1 (Signal från LMM)
(Lambdasonden är ny från biltema, bara 2 månader gammal)

Jag mätte upp ohm på lambdasonden och den gav 4.7 så jag antar att den är hel?
Sen startade jag motorn och den gick väldigt väldigt ojämnt men lambdalampan lyste inte. Så jag testade koppla ur LMM men det blev ingen skillnad. Det luktar svinmycket avgaser och den går jätte ojämnt.

Någon som vet eventuella fel mer än Lambdasond och LMM. (ska köpa ny LMM snart) =)
Mvh
#1456002
Det finns lite att kolla innan du "springer iväg" och köper nya delar. Först av allt, radera felkoderna och kolla hur motorn går. Kör en runda på någon mil för att se om felkoderna kommer tillbaka. Kolla även kablarna som jordas på insuget,det kan vara dålig kontakt mellan kabel och kabelsko där (4 st kablar)

2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:)
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem


1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.


1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.
#1456037
Om motorn går lika illa när du startat den kall med raderade koder har du problem. I dom allra flesta fall ska motorn gå riktigt när den är kall med raderade koder. Motorn startar alltid (kall) i "closed loop" d.v.s efter ett "För programmerat" protokoll. När motorn blir varm (hyfsat varm i alla fall) går den över till "open loop" som betyder att datorerna i boxarna "läser av" all information från yttre givare och "ställer in" bränslemänden från det. Alltså börja med att leta fel på sådant som inte kan ge felkod, t.ex bränsletryck (bränslefilter, pumpar (båda två) tändstift, kablar, lock och rotor. Luftläckor (mycket vanligt) mellan luftfilter och lambdasond (typ insugs eller grenrörspackning. Även dåligt fungerande vevhusventilation kan "ställa till" det
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]