Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1455667
Runt 50mm bör gå att få på om det är vanliga standard 15". Bak borde man kunna få in 60mm. Sen beror det ju en del på om den är sänkt såklart. Sen kan det vara värt att nämna att med 50mm spacers fram så kommer bilen få en hel del tråkiga tendenser till självstyrning.
av AlexNordling
#1455669
Lucif3r skrev: sön 25 jul 2021, 01:37 Uh... märklig fråga... Den uppenbara halv-spydiga svaret är givetvis "hur stora som helst".

För att ge ett vettigt svar behöver vi veta 1) varför vill du ha spacers? 2) vad är det för ET på fälgarna du ska montera?
Vill ha fälgarna längre ut för att det ska line:a upp med skärmarna. ET på orgfälg är 25.
av AlexNordling
#1455671
Marlboroman skrev: sön 25 jul 2021, 12:50 Runt 50mm bör gå att få på om det är vanliga standard 15". Bak borde man kunna få in 60mm. Sen beror det ju en del på om den är sänkt såklart. Sen kan det vara värt att nämna att med 50mm spacers fram så kommer bilen få en hel del tråkiga tendenser till självstyrning.
Okej jag omformulerar frågan. Hur breda spacers kan man ha så att det ser bra ut? Bilen är sänkt 25mm
Användarvisningsbild
av lennarte
#1455694
Ska bilen gå att köra med? Jag menar om du dels sänkt den och nu vill flytta ut hjulen "så det ser snyggt ut" är du nog inne på fel spår. Det finns "lagar och regler" om vad man får göra och en spårviddökning med 100 mm hör inte till det som är tillåtet. Du måste räkna med fjädringen också. Sätt ett 10-tal personer i och på bilen och mät med tumstock hur mycket det är från däcket till skärmkanten så får du ett ungefärligt mått hur mycket du kan flytta ut.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1455712
Sen beror det ju på vad man anser ser bra ut. Men det enklaste är att mäta sig fram. lägg en träbit mot däcket och mät från. Men! Sen bör man ha i åtanke om att för pengarna spacers kostar så kan man möjligen få tag i större fälgar / däck.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1455749
Var ute och kollade på min helt original 745-a, med husvagnsfjädrar. 185/65x15 däck på 6x15 ET25 fälgar. Om jag tar bort c:a en cm för husvagnsfjädrarna och 2,5 cm för sänkningen TS gjort så är där c:a 20 mm kvar till däcket tar i skärmkanten vid nerfjädring. Olastad bör det gå med däcket jäms med yttre skärmkant (för det är väl det TS menar) men med last lär det "ta i"
185/65 och 195/60 däck har samma höjd = rulldiameter. Men lägger TS på t.ex 195/30 däck blir det mer plats, men då stämmer inte rullomkretsen = ej godkänt.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]