Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1455326
Behöver hjälp med att hitta och tips på hur man gör när man byter tändningslås på en Volvo 945 från 95
Behöver byta då min nyckel har gått av och en bit är kvar i tändningslåset.
Har sökt runt lite men hittar inga begagnade tändningslås i rätt modell.
Någon som har några tips på vart man kan hitta ett nytt tändningslås?
Funkar det att byta till en vanligt tändninglås från Biltemas bara eller måste det vara samma?
// Linus
#1455336
Tror inte Bilprovningen godkänner annat än rattlås om det sitter ett rattlås från början. Man kan ta ut låscylindern med nyckel i och sätta i en ny låscylinder med ny nyckel. Vet ej exakt hur på dessa bilar. Bytte hela rattlåset på min 144 en gång i tiden och det var inte så svårt. Numera är där ju stöldskydd och larm som ställer till det
#1455343
Ett knep som kan funka för att få ut den avbrytna nuckelbiten är att ta en hylsa 13 14 mm och hammare och knacka mycket lätt på låscylindern, den lilla chocken kan få nyckelbiten att komma ut ett steg i taget. Kan inte garantera att det funkar för dig men jag har lyckats ett par gånger. Kan vara värt att pröva.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]