Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1459684
Kom dock ihåg en väsentlig detalj - han har en 960. Dvs en helt annan motor och ett helt annat styrsystem (M1.8 om jag minns rätt).
Så det kan skilja hur mycekt som helst mellan 7/940 och TS 960.

Men, något som alltid fungerar, oavsett bil, är att bygla direkt på startmotorn. Är man modig och har en hyffsat välisolerad skruvmejsel kan man lägga den mellan konstantplus och tillslagsplus på startmotorn. Annars funkar startkabel mellan tillstagsplus och batteri.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1459691
Fast bilden jag la in ovan är från kopplingsschemat för just 960
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1459820
Nu har jag fixat en lagom bit kabel och jag har testat så det funkar att dra igång startmotorn med ström direkt från batteriet. Däremot går det inget vidare att göra det andra testet (med byglingen). Båda kablarna går nämligen in i ett och samma hål i kontakten... Undrar varför? Nåja, jag har iaf. något att prova med nästa gång som bilen tjurar...
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1496823
Hej hopp! Nu är jag tillbaka igen... Efter vintervilan har jag haft framme bilen några gånger och nu har det även dykt upp ett tillfälle då den inte ville starta. Jag testade då min lilla kabel (kopplad mellan serviceuttaget och batteriets pluspol) och visst hoppade motorn igång med den manövern. Kan man då dra slutsatsen att problemet ligger någonstans i tändningslåset? Är det bara att försöka hitta ett nytt sådant i så fall eller finns det fler/andra vägar att gå?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1496829
Det är definitivt läge att misstänka tändningslåset. Ska inte svära på det, men det ska gå att bara byta bottenplattan("elektroniken"). Så du ska inte behöva byta hela tändningslåset med nyckel osv.

Du skulle ju kunna börja med att göra rent alla kontaktytor på tändningslåset och se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av L3LL3
#1496832
Tack, toppen! jag ska höra mig för om jag kan få lite hjälp med detta. :oops:
..och så en vild chansning, skulle ett kasst tändningslås även kunna vara orsaken till en "skuttande" hastighetsmätare (och ev. andra fel som jag nämner i början av tråden)?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]